Palvelutarjonnan laajentaminen tilitoimiston asiakkaille
Junninen, Irina (2017)
Junninen, Irina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610504
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen työ, jonka toimeksiantajana oli Helsingin keskustassa sijaitseva pienikokoinen tilitoimisto. Toimeksiantaja halusi pysyä salaisena, joten työssä ei mainittu yrityksen nimeä vaan siitä käytettiin nimitystä Tilitoimisto X: Oy.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan asiakastyytyväisyyttä nykyisiä tarjoilla olevia palveluja kohtaan. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli tunnistaa toimeksiantajan asiakaskunnan nykyisiä ja tulevia tarpeita. Kolmosena tavoitteena oli selvittää asiakkaiden kiinnostusta uusia palveluita kohtaan.
Tämä opinnäytetyö koostui sekä teoreettisesta viitekehitystä, että empiirisestä osiosta. Tutkimusta toteuttaessa käytettiin hyväksi alan kirjallisuutta sekä Internet lähteitä. Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimus tehtiin tilitoimiston 38 yritysasiakkaalle, täytettyjä lomakkeita palautui yhteensä 31 kappaletta.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että toimeksiantajan asiakaskunta koostuu pääsääntöisesti mikrokokoisista rakennusalan yrityksistä. Kyselystä kävi ilmi, että juuri ne ovat eniten kiinnostuneet uusien palveluiden tarjoamisesta.
Kyselyn perustella voidaan sanoa, että toimeksiantajan kannattaa harkita panostamista taloushallinnon palveluiden laajentamiseen asiakkailleen. Tilitoimiston asiakkaat ovat eniten kiinnostuneet verotusta koskevista konsultointipalveluista ja sähköisestä taloushallinnosta. Kokonaisuudessa toimeksiantajan asiakkaat ovat tyytyväisiä tilitoimistoon ja tilitoimisto on pystynyt vastaamaan asiakkaiden odotuksiin. Tilitoimisto sai hyvän yleisarvosanan.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan asiakastyytyväisyyttä nykyisiä tarjoilla olevia palveluja kohtaan. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli tunnistaa toimeksiantajan asiakaskunnan nykyisiä ja tulevia tarpeita. Kolmosena tavoitteena oli selvittää asiakkaiden kiinnostusta uusia palveluita kohtaan.
Tämä opinnäytetyö koostui sekä teoreettisesta viitekehitystä, että empiirisestä osiosta. Tutkimusta toteuttaessa käytettiin hyväksi alan kirjallisuutta sekä Internet lähteitä. Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimus tehtiin tilitoimiston 38 yritysasiakkaalle, täytettyjä lomakkeita palautui yhteensä 31 kappaletta.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että toimeksiantajan asiakaskunta koostuu pääsääntöisesti mikrokokoisista rakennusalan yrityksistä. Kyselystä kävi ilmi, että juuri ne ovat eniten kiinnostuneet uusien palveluiden tarjoamisesta.
Kyselyn perustella voidaan sanoa, että toimeksiantajan kannattaa harkita panostamista taloushallinnon palveluiden laajentamiseen asiakkailleen. Tilitoimiston asiakkaat ovat eniten kiinnostuneet verotusta koskevista konsultointipalveluista ja sähköisestä taloushallinnosta. Kokonaisuudessa toimeksiantajan asiakkaat ovat tyytyväisiä tilitoimistoon ja tilitoimisto on pystynyt vastaamaan asiakkaiden odotuksiin. Tilitoimisto sai hyvän yleisarvosanan.