Kuinka ohjata näyttelijää? : masentuneiden mehiläisten kommunikoinnista
Cengiz, Sahin (2017)
Cengiz, Sahin
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia näyttelijän ohjaamista. Tutkimus perustui alalla työskentelevien kokemuksiin sekä alan kirjallisuuteen. Pyrkimyksenä oli löytää, mitkä säännöt ja käytännöt vaikuttavat ohjaajan työprosessiin valmistelusta lopulliseen ohjaussuoritukseen. Tutkimus oli tarkoitettu vastaamaan aloittavan ohjaajan tarpeisiin ja esittelemään ohjaajan työtä muille alasta kiinnostuneille.
Lähdekirjallisuuden lisäksi koottiin yhteen menestyneiden ohjaajien ja näyttelijöiden kertomuksia. Työssä pyrittiin ymmärtämään, onko ohjausprosessissa olemassa välttämättömiä toimintatapoja ja välivaiheita. Haluttiin myös selvittää, miten normeista poikkeaminen vaikuttaa näyttelijäsuoritukseen ja asenteeseen ohjaajaa kohtaan.
Havainnot osoittivat, että hyvissä ohjaaja-näyttelijä -suhteissa on selkeitä toistuvia piirteitä, kuten luottamus ja molemminpuolisen hyvinvoinnin vaaliminen. Ohjaajan oma persoonallisuus värittää ohjaustyötä, ja ohjaustekniikoita on monenlaisia. Ohjaaja voi vaatia näyttelijältä paljon ja valita jopa epäeettisiä keinoja hyvän roolisuorituksen aikaansaamiseksi, mutta asenne ohjaajaa kohtaan on sidonnainen myös siihen, kuinka välittävästi ohjaaja käyttäytyy kuvausajan ulkopuolelle.
Lähdekirjallisuuden lisäksi koottiin yhteen menestyneiden ohjaajien ja näyttelijöiden kertomuksia. Työssä pyrittiin ymmärtämään, onko ohjausprosessissa olemassa välttämättömiä toimintatapoja ja välivaiheita. Haluttiin myös selvittää, miten normeista poikkeaminen vaikuttaa näyttelijäsuoritukseen ja asenteeseen ohjaajaa kohtaan.
Havainnot osoittivat, että hyvissä ohjaaja-näyttelijä -suhteissa on selkeitä toistuvia piirteitä, kuten luottamus ja molemminpuolisen hyvinvoinnin vaaliminen. Ohjaajan oma persoonallisuus värittää ohjaustyötä, ja ohjaustekniikoita on monenlaisia. Ohjaaja voi vaatia näyttelijältä paljon ja valita jopa epäeettisiä keinoja hyvän roolisuorituksen aikaansaamiseksi, mutta asenne ohjaajaa kohtaan on sidonnainen myös siihen, kuinka välittävästi ohjaaja käyttäytyy kuvausajan ulkopuolelle.