Sairaanhoitajien kokemuksia mielenterveysasiakkaan kohtaamisesta
Hahtola, Jasmi; Kankaanpää, Elina (2017)
Hahtola, Jasmi
Kankaanpää, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512434
Tiivistelmä
Mielenterveyssairaudet ovat kasvamassa aikamme suurimmaksi kansantautiryhmäksi. Nykyisin yhä useammat mielenterveyspalvelut siirretään perusterveydenhuollon piiriin. Näiden vuoksi opinnäytetyön aihe on ajankohtainen. Mielenterveyshoitotyön ydin on mielenterveysasiakkaan ja hoitajan välinen hoitosuhde. Hoitosuhde perustuu vuorovaikutussuhteeseen, jossa hoitajan tulee huomioida asiakas kokonaisvaltaisesti. Onnistuneessa kohtaamisessa asiakas tulee kuulluksi, nähdyksi ja hyväksytyksi.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Seinäjoen terveyskeskuksen hoitohenkilökunnan kanssa. Opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa ja kehittää saadun tiedon avulla Seinäjoen terveyskeskuksen toimintaa mielenterveysasiakkaan kohtaamisessa. Opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitajien kokemuksia mielenterveysasiakkaan kohtaamisesta. Opinnäytetyössä haettiin vastausta tutkimuskysymykseen: Millaisia kokemuksia Seinäjoen terveyskeskuksen sairaanhoitajilla on mielenterveysasiakkaan kohtaamisesta? Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelurunkoa käyttäen avoimella haastattelulla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitajat kokivat mielenterveysasiakkaan kohtaamisen kahden aikuisen ihmisen väliseksi kohtaamiseksi eikä kohtaaminen herättänyt hoitajissa poikkeavia tuntemuksia. Mielenterveysasiakkaan sukupuolella tai iällä ei ole vaikutusta kohtaamiseen. Tulosten mukaan mielenterveysasiakkaat ovat herkkiä ja he tarvitsevat tukea ja huolenpitoa enemmän kuin somaattisen puolen asiakkaat.
Kohtaamisen haasteiksi nousivat mielenterveysasiakkaan luottamuspula hoitohenkilökuntaa kohtaan, asiakkaan oman sairauden ymmärtäminen ja puhelinkontaktin aiheuttamat ongelmat. Tuloksista nousi esiin koulutuksen lisäämisen merkitys. Hoitajat kokivat lisäkoulutuksen tukevan ja tuovan varmuutta mielenterveysasiakkaan kohtaamiseen.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Seinäjoen terveyskeskuksen hoitohenkilökunnan kanssa. Opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa ja kehittää saadun tiedon avulla Seinäjoen terveyskeskuksen toimintaa mielenterveysasiakkaan kohtaamisessa. Opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitajien kokemuksia mielenterveysasiakkaan kohtaamisesta. Opinnäytetyössä haettiin vastausta tutkimuskysymykseen: Millaisia kokemuksia Seinäjoen terveyskeskuksen sairaanhoitajilla on mielenterveysasiakkaan kohtaamisesta? Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelurunkoa käyttäen avoimella haastattelulla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitajat kokivat mielenterveysasiakkaan kohtaamisen kahden aikuisen ihmisen väliseksi kohtaamiseksi eikä kohtaaminen herättänyt hoitajissa poikkeavia tuntemuksia. Mielenterveysasiakkaan sukupuolella tai iällä ei ole vaikutusta kohtaamiseen. Tulosten mukaan mielenterveysasiakkaat ovat herkkiä ja he tarvitsevat tukea ja huolenpitoa enemmän kuin somaattisen puolen asiakkaat.
Kohtaamisen haasteiksi nousivat mielenterveysasiakkaan luottamuspula hoitohenkilökuntaa kohtaan, asiakkaan oman sairauden ymmärtäminen ja puhelinkontaktin aiheuttamat ongelmat. Tuloksista nousi esiin koulutuksen lisäämisen merkitys. Hoitajat kokivat lisäkoulutuksen tukevan ja tuovan varmuutta mielenterveysasiakkaan kohtaamiseen.