Tutkimus nuorten aikuisten kiinnostuksesta Reilua kauppaa kohtaan sekä kehitysehdotuksia Reilulle kaupalle
Jokiniemi, Sara; Prela, Paula (2017)
Jokiniemi, Sara
Prela, Paula
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612569
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Reilun kaupan tunnettavuus nuorien kulutta-jien keskuudessa. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, ostavatko nuoret Reilun kaupan tuotteita, ja mitkä tekijät vaikuttavat tuotteiden ostamatta jättämiseen. Tässä työssä selvitettiin, miten nuoret kuluttajat saataisiin kiinnostumaan enemmän Reilusta kaupasta markkinoinnin avulla. Tämän lisäksi selvitimme myös, millä sosiaalisen median markkinoinnin kanavilla nuoret haluaisivat kuulla lisää Reilusta kaupasta sekä tuottajien tarinoista.
Reilu kauppa ry perustettiin Suomessa vuonna 1998. Kyseessä on 31 järjestön muodostama yhdistys. Se tukee kehitysmaiden tuottajia, esimerkiksi maksamalla heille takuuhinnan, minkä tarkoituksena on suojella heitä maailmanmarkkinahintojen vaihtelua vastaan.
Lisäksi Reilu kauppa tukee tuotantoympäristöä huolehtimalla sen hyvinvoinnista ja ehkäisee lapsityövoiman käyttöä.
Sosiaalinen media on internetissä toimivia palveluita ja sovelluksia, jossa käyttäjät kommunikoivat virtuaalisesti sekä jakavat keskenään esimerkiksi videoita ja kuvia, samalla kasvattaen lisää yhteisöllisyyttä ja sosiaalisuutta. Sosiaalisen median vahvuudet ovat sen reaaliaikainen seuraaminen, materiaalin jakaminen sekä monipuoliset alustat. Suosittuja sosiaalisen median kanavia ovat: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube ja kasvussa oleva Snapchat.
Toimenpide-ehdotuksena Reilulle kaupalle esitetään panostaminen näkyvyyteen sosiaalisen median eri kanavissa, sekä aktiivinen osallistuminen erilaisiin tapahtumiin, kuten messuihin ja festivaaleihin.
Reilu kauppa ry perustettiin Suomessa vuonna 1998. Kyseessä on 31 järjestön muodostama yhdistys. Se tukee kehitysmaiden tuottajia, esimerkiksi maksamalla heille takuuhinnan, minkä tarkoituksena on suojella heitä maailmanmarkkinahintojen vaihtelua vastaan.
Lisäksi Reilu kauppa tukee tuotantoympäristöä huolehtimalla sen hyvinvoinnista ja ehkäisee lapsityövoiman käyttöä.
Sosiaalinen media on internetissä toimivia palveluita ja sovelluksia, jossa käyttäjät kommunikoivat virtuaalisesti sekä jakavat keskenään esimerkiksi videoita ja kuvia, samalla kasvattaen lisää yhteisöllisyyttä ja sosiaalisuutta. Sosiaalisen median vahvuudet ovat sen reaaliaikainen seuraaminen, materiaalin jakaminen sekä monipuoliset alustat. Suosittuja sosiaalisen median kanavia ovat: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube ja kasvussa oleva Snapchat.
Toimenpide-ehdotuksena Reilulle kaupalle esitetään panostaminen näkyvyyteen sosiaalisen median eri kanavissa, sekä aktiivinen osallistuminen erilaisiin tapahtumiin, kuten messuihin ja festivaaleihin.