Hyväntekeväisyysyhdistyksen tunnettavuuden parantaminen ja toiminnan kehittäminen : Summer Slam 2016
Koivu, Tiina; Pihlman, Laura (2017)
Koivu, Tiina
Pihlman, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten toimeksiantajan, Keski-Suomen Lasten ja Nuorten Liikunnan Tuki ry:n tunnettavuutta voidaan lisätä ja kehittää yhdistyksen toimintaa, johon liittyy vahvasti kerran vuodessa tapahtuva varainkeruutapahtuma. Opinnäytetyön ohessa toimeksiantajalle tuotettiin projektikäsikirja, jonka toivotaan helpottavan yhdistyksen Summer Slam -varainkeruutapahtuman järjestämisessä ja sen kehittämisessä.
Teoreettinen tietoperusta koostui arvoista, hyväntekeväisyydestä, syrjäytymisestä, markkinoinnista, johtamisesta ja palvelumuotoilusta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, mutta samalla siinä oli piirteitä myös toiminnallisesta ja kehittämistutkimuksesta. Aineiston keruu tapahtui tyytyväisyyskyselyllä, jotka lähetettiin sähköisesti kahdellekymmenelle varainkeruutapahtumassa olleelle vieraalle. Lisäksi tehtiin havainnointia ja puhelinhaastatteluja. Tutkimusaineisto analysoitiin ja puhelinhaastattelut litteroitiin. Tutkimuksen aikana havainnoitiin asioita, antoivat lisätietoa varsinaiseen tutkimusongelmaan.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että yhdistyksen varainkeruutapahtuma on yleisesti onnistunut ja hyväntekeväisyys on ollut riittävästi esillä. Vastauksista ei kuitenkaan saatu riittävästi selville, miten hyväntekeväisyys tuli esille tapahtumassa. Hyväntekeväisyydestä ja yhdistyksen toiminnasta haluttiin enemmän tietoa ja toivottiin enemmän markkinointia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyväntekeväisyysyhdistyksen toiminta vaatii ammattimaista johtamista. Yhdistystä pitää johtaa kuin yritystä, vaikka se ei tavoittele voittoa. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta myös, että onnistuneen varainkeruutapahtuman suunnittelu ja toteutus edellyttävät moninaisia asioita. Se vaatii pitkäjänteistä prosessia, luotettavia ja hyviä yhteistyökumppaneita, vapaaehtoistyöntekijöitä ja lukemattomia työtunteja. Vuosittain tapahtuvan varainkeruutapahtuman pitää pystyä kehittämään tarjontaansa, jotta sen suosio säilyy ja vierasmäärät kasvavat halutusti.
Koko tiivistelmälle varattu tila tulee käyttää.
Tiivistelmä kirjotetaan imperfektissä ja passiivissa. Tekstissä ei saa viitata opinnäytetyöhön eli ei saa käyttää sanoja ”tämä työ”.
Teoreettinen tietoperusta koostui arvoista, hyväntekeväisyydestä, syrjäytymisestä, markkinoinnista, johtamisesta ja palvelumuotoilusta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, mutta samalla siinä oli piirteitä myös toiminnallisesta ja kehittämistutkimuksesta. Aineiston keruu tapahtui tyytyväisyyskyselyllä, jotka lähetettiin sähköisesti kahdellekymmenelle varainkeruutapahtumassa olleelle vieraalle. Lisäksi tehtiin havainnointia ja puhelinhaastatteluja. Tutkimusaineisto analysoitiin ja puhelinhaastattelut litteroitiin. Tutkimuksen aikana havainnoitiin asioita, antoivat lisätietoa varsinaiseen tutkimusongelmaan.
Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että yhdistyksen varainkeruutapahtuma on yleisesti onnistunut ja hyväntekeväisyys on ollut riittävästi esillä. Vastauksista ei kuitenkaan saatu riittävästi selville, miten hyväntekeväisyys tuli esille tapahtumassa. Hyväntekeväisyydestä ja yhdistyksen toiminnasta haluttiin enemmän tietoa ja toivottiin enemmän markkinointia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyväntekeväisyysyhdistyksen toiminta vaatii ammattimaista johtamista. Yhdistystä pitää johtaa kuin yritystä, vaikka se ei tavoittele voittoa. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta myös, että onnistuneen varainkeruutapahtuman suunnittelu ja toteutus edellyttävät moninaisia asioita. Se vaatii pitkäjänteistä prosessia, luotettavia ja hyviä yhteistyökumppaneita, vapaaehtoistyöntekijöitä ja lukemattomia työtunteja. Vuosittain tapahtuvan varainkeruutapahtuman pitää pystyä kehittämään tarjontaansa, jotta sen suosio säilyy ja vierasmäärät kasvavat halutusti.
Koko tiivistelmälle varattu tila tulee käyttää.
Tiivistelmä kirjotetaan imperfektissä ja passiivissa. Tekstissä ei saa viitata opinnäytetyöhön eli ei saa käyttää sanoja ”tämä työ”.