Onnistu muutoksessa Case: Sävelsirkku-palvelu
Haapala, Mari (2017)
Haapala, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017083014643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017083014643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli muutoksen johtaminen. Työn toimeksiantajana toimi Sentina Oy, joka tuottaa Sävelsirkku-äänipalvelua hoitokodeille asukkaiden viriketoimintaa varten. Palvelun käyttöönotossa ja sen juurruttamisessa organisaatioon on kohdattu aiemmin ongelmia, josta johtuen tämän työn tarkoituksena on löytää ratkaisuja kyseisiin ongelmakohtiin. Tavoitteena oli selvittää, missä asioissa muutoksen johtamisessa on onnistuttu tai epäonnistuttu sekä selvittää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet positiivisesti tai negatiivisesti palvelun juurtumiseen organisaatiossa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muutosta, sen johtamista sekä sisäistä markkinointia. Muutosta ja sen johtamista tarkasteltiin monesta näkökulmasta, jotta siitä saataisiin luotua mahdollisimman selkeä kokonaiskuva. Tavoitteena oli koota hyödyllisiä tietoja, joita Sävelsirkku-palvelua käyttävät organisaatiot voisivat hyödyntää. Teoriaosuus koottiin suomen- sekä englanninkielisistä lähteistä, joita olivat alan kirjallisuus ja verkkojulkaisut.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sillä sen avulla saatiin kerättyä yksityiskohtaista tietoa organisaatioiden muutoksen johtamisesta sekä Sävelsirkku-palvelun käyttöönotosta. Haastattelu mahdollisti kysymyksien muotoilun tilanteen mukaisesti, ja näin päästiin tutkimusongelman syvällisempään ymmärtämiseen sekä yksityiskohtaisiin tutkimustuloksiin. Tutkimustavaksi valittiin teemahaastattelu, sillä se koettiin selkeäksi tavaksi eritellä muutoksen johtamisen osa-alueita toisistaan sekä helpottaen tutkimusaineiston analysointia. Haastateltavia työntekijöitä oli yhteensä viisi, ja heistä kolme oli Sävelsirkku-palvelusta vastaavia työntekijöitä. Haastateltavilta saatiin yksityiskohtaista tietoa viiden eri organisaation muutoksen johtamisen menetelmistä sekä missä ollaan heidän kokemansa mukaan onnistuttu tai epäonnistuttu. Haastatteluista saatu aineisto toimi johtopäätösten pohjana. Haastatteluista saatuja tuloksia on huomioitu myös kehitys- ja jatkotutkimusehdotuksia tehtäessä.
Haastatteluiden avulla saatiin selvitettyä organisaatioiden kompastuskiviä sekä onnistumisia muutoksen johtamisessa sekä palvelun juurruttamisessa. Tärkeimmäksi kehityskohteeksi osoittautui palvelun määrätietoisempi ja järjestelmällisempi johtaminen sekä käyttöönottaminen. Haasteena monessa organisaatiossa oli palvelun vähäinen käyttö, jonka syyt vaihtelivat organisaatioiden välillä. Tutkimuksessa ilmeni, että palvelun käyttöönottoa johdetaan joko hyvin aktiivisesti tai ei juuri ollenkaan. Tutkimuksen tavoitteisiin päästiin, ja tästä saatiin luotua hyviä kehitysehdotuksia esimerkkitapauksia apuna käyttäen. Tutkimuksen pohjalta tehdyt johtopäätökset sekä kehittämis- ja jatkotutkimusehdotukset löytyvät tämän opinnäytetyön lopusta. Erityiseksi kehittämisen kohteeksi osoittautui tarkempi tavoitteiden asettaminen ja määrätietoisempi johtaminen näitä tavoitteita kohti.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muutosta, sen johtamista sekä sisäistä markkinointia. Muutosta ja sen johtamista tarkasteltiin monesta näkökulmasta, jotta siitä saataisiin luotua mahdollisimman selkeä kokonaiskuva. Tavoitteena oli koota hyödyllisiä tietoja, joita Sävelsirkku-palvelua käyttävät organisaatiot voisivat hyödyntää. Teoriaosuus koottiin suomen- sekä englanninkielisistä lähteistä, joita olivat alan kirjallisuus ja verkkojulkaisut.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sillä sen avulla saatiin kerättyä yksityiskohtaista tietoa organisaatioiden muutoksen johtamisesta sekä Sävelsirkku-palvelun käyttöönotosta. Haastattelu mahdollisti kysymyksien muotoilun tilanteen mukaisesti, ja näin päästiin tutkimusongelman syvällisempään ymmärtämiseen sekä yksityiskohtaisiin tutkimustuloksiin. Tutkimustavaksi valittiin teemahaastattelu, sillä se koettiin selkeäksi tavaksi eritellä muutoksen johtamisen osa-alueita toisistaan sekä helpottaen tutkimusaineiston analysointia. Haastateltavia työntekijöitä oli yhteensä viisi, ja heistä kolme oli Sävelsirkku-palvelusta vastaavia työntekijöitä. Haastateltavilta saatiin yksityiskohtaista tietoa viiden eri organisaation muutoksen johtamisen menetelmistä sekä missä ollaan heidän kokemansa mukaan onnistuttu tai epäonnistuttu. Haastatteluista saatu aineisto toimi johtopäätösten pohjana. Haastatteluista saatuja tuloksia on huomioitu myös kehitys- ja jatkotutkimusehdotuksia tehtäessä.
Haastatteluiden avulla saatiin selvitettyä organisaatioiden kompastuskiviä sekä onnistumisia muutoksen johtamisessa sekä palvelun juurruttamisessa. Tärkeimmäksi kehityskohteeksi osoittautui palvelun määrätietoisempi ja järjestelmällisempi johtaminen sekä käyttöönottaminen. Haasteena monessa organisaatiossa oli palvelun vähäinen käyttö, jonka syyt vaihtelivat organisaatioiden välillä. Tutkimuksessa ilmeni, että palvelun käyttöönottoa johdetaan joko hyvin aktiivisesti tai ei juuri ollenkaan. Tutkimuksen tavoitteisiin päästiin, ja tästä saatiin luotua hyviä kehitysehdotuksia esimerkkitapauksia apuna käyttäen. Tutkimuksen pohjalta tehdyt johtopäätökset sekä kehittämis- ja jatkotutkimusehdotukset löytyvät tämän opinnäytetyön lopusta. Erityiseksi kehittämisen kohteeksi osoittautui tarkempi tavoitteiden asettaminen ja määrätietoisempi johtaminen näitä tavoitteita kohti.