"Ai tuleeks tästä joku parempi luokkahenki, vai?" : elämyspedagoginen ryhmäytysprojekti lähihoitajaopiskelijoille
Partanen, Anna (2010)
Partanen, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037439
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on elämyspedagoginen ryhmäytysprojekti lähihoitajaopiskelijoille. Tutkimuksen tarkoituksena kehittää elämyspedagogiikan menetelmää ammattioppilaitoksen käyttöön soveltuvaksi ja tutkia elämyspedagogiikan käyttöä toisen asteen nivelvaiheessa olevien nuorten tukemisessa ja ryhmään sitouttamisessa.
Tämä työ on osa projektia, jonka Helsingin sosiaali- ja terveysalan oppilaitos HESOTE on käynnistänyt yhdessä Suomen Outward Bound ry:n kanssa. Projekti koostuu HESOTE: n opettajille suunnatusta koulutuspäivästä ja elämyspedagogiikan keinoin toteutetuista toimintapäivistä, jotka on suunnattu lähihoitajakoulutuksen syksyllä 2008 aloittaneille nuorille.
Tutkimusmenetelmä opinnäytetyössä oli toimintatutkimus. Aineistonkeruussa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Tutkimuksessa havainnoitiin toimintapäivien kulkua, dokumentoitiin projektia ja tutkittiin projektin onnistumista haastattelemalla ja laatimalla sähköpostikysely projektissa mukana olleille opettajille.
Tutkimuksen mukaan peruskoulun ja ammatillisen asteen nivelvaiheen tukeminen on tärkeää. Nuoren sitouttaminen opiskeluryhmään, ryhmän tutustuttaminen ja ryhmätyötaitojen kehittäminen nähtiin tarpeelliseksi, oli menetelmänä mikä tahansa. Tässä projektissa käytetty elämyspedagogiikka oli toimiva menetelmä kohderyhmille. Menetelmän parhaita puolia olivat harjoitusten jälkeiset purkukeskustelut. Useamman päivän kestävillä kursseilla olisi kenties päästy käsiksi merkittävämpiin tuloksiin.
Tämä työ on osa projektia, jonka Helsingin sosiaali- ja terveysalan oppilaitos HESOTE on käynnistänyt yhdessä Suomen Outward Bound ry:n kanssa. Projekti koostuu HESOTE: n opettajille suunnatusta koulutuspäivästä ja elämyspedagogiikan keinoin toteutetuista toimintapäivistä, jotka on suunnattu lähihoitajakoulutuksen syksyllä 2008 aloittaneille nuorille.
Tutkimusmenetelmä opinnäytetyössä oli toimintatutkimus. Aineistonkeruussa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Tutkimuksessa havainnoitiin toimintapäivien kulkua, dokumentoitiin projektia ja tutkittiin projektin onnistumista haastattelemalla ja laatimalla sähköpostikysely projektissa mukana olleille opettajille.
Tutkimuksen mukaan peruskoulun ja ammatillisen asteen nivelvaiheen tukeminen on tärkeää. Nuoren sitouttaminen opiskeluryhmään, ryhmän tutustuttaminen ja ryhmätyötaitojen kehittäminen nähtiin tarpeelliseksi, oli menetelmänä mikä tahansa. Tässä projektissa käytetty elämyspedagogiikka oli toimiva menetelmä kohderyhmille. Menetelmän parhaita puolia olivat harjoitusten jälkeiset purkukeskustelut. Useamman päivän kestävillä kursseilla olisi kenties päästy käsiksi merkittävämpiin tuloksiin.