dc.contributor.author | Juuso, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2017-09-25T06:48:33Z | |
dc.date.available | 2017-09-25T06:48:33Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017092415345 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/133732 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön lähtökohtana oli terveyden edistäminen, ennaltaehkäisy ja vanhemmuuden tukeminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tornion kaupunki. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, minkälaiset arkipäivän kysymykset kiinnostavat ja huolettavat perheitä vanhemmuuden ja kasvatuksen saralla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää pohjana uuden palvelun, niin sanotun vanhemmuuskoulun, kehittämisessä lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Vanhemmuuskoulu olisi luonnollinen jatkumo perhevalmennuskerroille, joita on tällä hetkellä lähinnä ensimmäistä lasta odottaville perheille. Tutkimuskysymyksinä olivat, minkälaisena vanhemmat kokevat vanhemmuutensa, minkälaisena vanhemmat kokevat arkensa sekä minkälaista tukea vanhemmat saavat ja toivoisivat saavansa vanhemmuuden tueksi. Työn tietoperusta on pohjattu lähinnä kotimaisiin väitöstutkimuksiin ja ulkolaisiin tutkimusartikkeleihin.
Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön tutkimuksellisena kehittämismenetelmänä käytettiin ennakointia. Myös kyselylomake laadittiin ennakoinnin mukaisesti, jolloin lomakkeessa huomioitiin vastaajien nykyhetki ja heidän tulevaisuuden toiveensa. Kysely rajattiin koskemaan torniolaisia lapsiperheitä, joissa on alle 2-vuotias lapsi. Kysely suoritettiin viikolla 5 kaikissa Tornion kuudessa neuvolassa. Vastauksia saatiin 16. Tutkimusotos oli kattava, koska vastausjoukko oli taustatekijöiden osalta heterogeeninen. Vastauksissa oli myös monipuolisuutta, mutta saturaatiotakin ilmeni.
Tutkimustuloksissa vertaistuki nousi esille isoimpana asiana. Toivottiin tukea vanhemmuuteen ja parisuhteeseen sekä tietoa lasten kasvusta ja kehityksestä. Toivottiin myös konkreettista tietoa lapsiperheen arjesta ja apua arjenhallintaan. Näiden pohjalta on tehty vanhemmuuskoulun runkoehdotelma. Vanhemmuuskoulun käytännön toteutusta aletaan suunnitella syksyllä 2017 Tornion kaupungissa.
Asiasanat neuvolat, perhevalmennus, vanhemmuus | fi |
dc.description.abstract | This thesis deals with health promotion, preventive health care and support of parenthood. The thesis is commissioned by the city of Tornio. The purpose of the thesis was to describe what kind of everyday issues are of interest and concern for families in terms of parenting and education. The aim of the Bachelor's Thesis was to provide information that can be used as a basis for the development of a new service, a so-called parenting school, to support the wellbeing of families with children. The parental school would be a natural continuum for family coaching which is currently available for families waiting for their first child. The research questions were how parents feel about their parenthood, how parents feel about their daily life, and what kind of support do parents have and hope to receive for parenthood. The data base of the work consists mainly of domestic doctoral research and external research articles.
This is a qualitative study for which the material was collected by a semistructured questionnaire and analyzed by material-based content analysis. Foresight research was used as the research method for this study. The questionnaire was also compiled with the future in mind, taking into account the current moment of respondents and their future wishes. The questionnaire was limited to Tornio families with children under 2 years of age. The survey was conducted during week 5 at all six Tornio clinics. Sixteen (16) answers were received. The survey was comprehensive as the background factors of the informant group were heterogeneous. The answers were versatile, but saturation also occurred.
In the research results, peer support emerged as the biggest thing. The hope for support for parenthood and partnership, as well as information on child growth and developmen came up. Also, concrete information on the family's daily life and help with day-care were hoped for. Based on these, a proposed parental school framework has been made. The practical implementation of the parental school is planned to begin in autumn 2017 in the city of Tornio.
Key words health clinics, family coaching, parenting | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Lapin ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Vanhemmuus ja arki : Torniolaisten vanhempien kokemuksia vanhemmuudesta ja arjesta | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/70009 | |
dc.organization | Lapin ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Lapin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | neuvolat | |
dc.subject.keyword | perhevalmennus | |
dc.subject.keyword | vanhemmuus | |
dc.subject.specialization | terveydenhoitaja (YAMK) | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Terveydenhoitotyö|sv=Hälsovård|en=Public Health Nursing| | |
dc.subject.discipline | Terveyden edistäminen, ylempi AMK | |