Markkinointiviestintäsuunnitelma CASE: RESTO2018
Peltola, Ellinoora; Rajala, Katja (2017)
Peltola, Ellinoora
Rajala, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092715434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092715434
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle markkinointiviestintäsuunnitelma RESTO2018-tapahtumaa varten. Markkinointiviestintäsuunnitelman tulisi auttaa tapahtumaa järjestävää projektiryhmää sen markkinoinnissa. Toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulu, joka on Uudellamaalla toimiva ammattikorkeakoulu. RESTO-tietotaitokilpailut ovat ammattikorkeakouluissa restonomiksi opiskelevien kilpailu, jossa testataan opiskelijoiden osaamista matkailu, ravitsemis- sekä talousaloilla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on koottu tukemaan markkinointiviestintäsuunnitelman tekemistä. Viitekehys sisältää teoriaa tapahtuman järjestämisestä ja sen markkinoinnista. Lisäksi opinnäytetyössä on teoriaa markkinoinnista sekä sen suunnitteluun vaikuttavista tekijöistä.
Tapahtuman markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten kerättiin tietoa haastatteluiden avulla. Lisäksi toteutettiin nykytila-analyysi, joka sisälsi SWOT-analyysin. Haastateltavat valittiin edustamaan RESTO2018 -tapahtuman järjestämisen eri näkökulmia. Haastattelun kysymykset perustuivat opinnäytetyössä käytettyihin teorioihin. Haastatteluista saadut tulokset tukivat opinnäytetyön tavoitetta.
Tärkeimpänä huomiona haastatteluista ilmeni, ettei RESTO-tietotaitokilpailun markkinointiviestintä tavoita nykyisellään haluttuja kohderyhmiä tarpeeksi hyvin. Opinnäytetyönä tuotettu markkinointiviestintäsuunnitelma pyrkii vastaamaan kyseiseen ongelmaan. Tavoitteen onnistuminen voidaan kuitenkin arvioida tarkemmin vasta tapahtuman jälkeen. Markkinointiviestinnän pitäminen monipuolisena ja ajantasaisena on markkinoinnin tärkeimpiä kulmakiviä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on koottu tukemaan markkinointiviestintäsuunnitelman tekemistä. Viitekehys sisältää teoriaa tapahtuman järjestämisestä ja sen markkinoinnista. Lisäksi opinnäytetyössä on teoriaa markkinoinnista sekä sen suunnitteluun vaikuttavista tekijöistä.
Tapahtuman markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten kerättiin tietoa haastatteluiden avulla. Lisäksi toteutettiin nykytila-analyysi, joka sisälsi SWOT-analyysin. Haastateltavat valittiin edustamaan RESTO2018 -tapahtuman järjestämisen eri näkökulmia. Haastattelun kysymykset perustuivat opinnäytetyössä käytettyihin teorioihin. Haastatteluista saadut tulokset tukivat opinnäytetyön tavoitetta.
Tärkeimpänä huomiona haastatteluista ilmeni, ettei RESTO-tietotaitokilpailun markkinointiviestintä tavoita nykyisellään haluttuja kohderyhmiä tarpeeksi hyvin. Opinnäytetyönä tuotettu markkinointiviestintäsuunnitelma pyrkii vastaamaan kyseiseen ongelmaan. Tavoitteen onnistuminen voidaan kuitenkin arvioida tarkemmin vasta tapahtuman jälkeen. Markkinointiviestinnän pitäminen monipuolisena ja ajantasaisena on markkinoinnin tärkeimpiä kulmakiviä.