Digitalisaatio taloushallinnossa case: sopimuspohjaisten ostolaskujen käsittelyn automatisointi Procountor-ohjelmistossa
Mäkelä, Lauri (2017)
Mäkelä, Lauri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815532
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä laadittiin Satakunnan ammattikorkeakoulun taloushallinnon koulutuksen tarpeisiin ohje, jossa opiskelijoita opastetaan Procountor-ohjelmiston hyödyntämisessä. Otsikon ”sopimuspohjaiset ostolaskut” tarkoittavat muun muassa vuokra-, vesi- ja sähkölaskuja, jotka toistuvat yrityksen toiminnassa suhteellisen säännöllisinä. Ohjeen toimivuus vahvistettiin toisena toimeksiantajana toimivan ohjelmistovalmistajan suorittamilla tarkistustoimenpiteillä.
Ohjeella oli tarkoitus tutustuttaa tulevien vuosikurssien opiskelijat digitaalisen taloushallinnon piiriin. Tavoitteeksi asetettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun taloushallinnon opetuksen laadun parantaminen ja opiskelijoiden valmentaminen uusien, kehittyneiden ja nykyaikaisten ohjelmistotyökalujen hyödyntämiseen. Kohteena oleva Procountor-ohjelmisto ilmentää useita digitaalisen taloushallinnon keskeisiä piirteitä, mikä tekee siitä sopivan havaintovälineen opetukseen.
Opinnäytetyöraportissa kuvattiin ammattiteorian keskeisiä käsitteitä ja muodostettiin digitaalisesta taloushallinnosta ja sen käsitteistä kootun teoria-aineiston pohjalta SWOT-analyysi. Analyysin tavoitteena oli kiinnittää huomio ammattiteorian käsitteiden käytännön vaikutuksiin, joihin puolestaan pyrittiin kiinnittämään huomiota opetuskäyttöön laaditussa ohjeessa. Valmiiseen ohjeeseen kohdistettiin lopuksi toinen SWOT-analyysi, jonka avulla arvioitiin lopullisen ohjeen onnistumista.
Johtopäätöksissä tehtiin paitsi yhteenveto ohjeesta ja ammattiteoriasta, myös eriteltiin opinnäytetyöprosessia ja sen aikana ilmennyttä huomattavaa eroa oppilaitosten opetuksen ja käytännön työelämän välillä, kun tarkastellaan digitaalista taloushallintoa ja siihen sisältyvien välineiden ja menetelmien hyödyntämistä.
Ohjeella oli tarkoitus tutustuttaa tulevien vuosikurssien opiskelijat digitaalisen taloushallinnon piiriin. Tavoitteeksi asetettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun taloushallinnon opetuksen laadun parantaminen ja opiskelijoiden valmentaminen uusien, kehittyneiden ja nykyaikaisten ohjelmistotyökalujen hyödyntämiseen. Kohteena oleva Procountor-ohjelmisto ilmentää useita digitaalisen taloushallinnon keskeisiä piirteitä, mikä tekee siitä sopivan havaintovälineen opetukseen.
Opinnäytetyöraportissa kuvattiin ammattiteorian keskeisiä käsitteitä ja muodostettiin digitaalisesta taloushallinnosta ja sen käsitteistä kootun teoria-aineiston pohjalta SWOT-analyysi. Analyysin tavoitteena oli kiinnittää huomio ammattiteorian käsitteiden käytännön vaikutuksiin, joihin puolestaan pyrittiin kiinnittämään huomiota opetuskäyttöön laaditussa ohjeessa. Valmiiseen ohjeeseen kohdistettiin lopuksi toinen SWOT-analyysi, jonka avulla arvioitiin lopullisen ohjeen onnistumista.
Johtopäätöksissä tehtiin paitsi yhteenveto ohjeesta ja ammattiteoriasta, myös eriteltiin opinnäytetyöprosessia ja sen aikana ilmennyttä huomattavaa eroa oppilaitosten opetuksen ja käytännön työelämän välillä, kun tarkastellaan digitaalista taloushallintoa ja siihen sisältyvien välineiden ja menetelmien hyödyntämistä.