Musakärry-hanke laadukkaan musiikkikasvatuksen edistäjänä päiväkodeissa : näkökulmana lastentarhanopettajien kokemukset
Smolander, Emilia (2017)
Smolander, Emilia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915878
Tiivistelmä
Smolander, Emilia. Musakärry-hanke laadukkaan musiikkikasvatuksen edistäjänä päiväkodeissa. Näkökulmana lastentarhanopettajien kokemukset. Syksy 2017. 55 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavalla Musakärry-hanke edisti laadukkaan musiikkikasvatuksen toteutumista Helsingin Keskisen varhaiskasvatusalueen päiväkodeissa. Opinnäytetyössä oli tarkoitus kuvailla päiväkotien musiikkikasvatuksessa tapahtuneita muutoksia. Myös ehdotuksia hankkeen kehittämiseksi esitettiin.
Opinnäytetyössä määriteltiin yhdeksi musiikkikasvatuksen tavoitteeksi lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistäminen. Musiikkitoiminnan toteutumista eheytettynä kokonaisuutena pidettiin tärkeänä. Pedagogista dokumentointia kuvailtiin mielekkääksi työmenetelmäksi musiikkikasvatuksen arvioinnissa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Viiden lastentarhanopettajan kokemuksia Musakärry-hankkeesta kartoitettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Musakärry-hankkeen myötä lastentarhanopettajat rohkaistuivat toteuttamaan musiikkikasvatusta päiväkodeissa. He olivat tyytyväisiä musakärryn soittimiin sekä hankkeen koulutuksiin ja ohjauskäynteihin. He halusivat enemmän aikaa musakärryn soitinten hyödyntämiseen päiväkodeissa.
Musiikkikasvatuksen tavoitteet saavutettiin päiväkodeissa Musakärry-hankkeen myötä. Lastentarhanopettajien suunnittelema musiikkitoiminta toteutui eheytettynä kokonaisuutena. He tuottivat lapsille musiikillisia kokemuksia, jotka sijoittuivat lasten lähikehityksen vyöhykkeille.
Asiasanat: musiikkikasvatus, varhaiskasvatus, lastentarhanopettaja
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavalla Musakärry-hanke edisti laadukkaan musiikkikasvatuksen toteutumista Helsingin Keskisen varhaiskasvatusalueen päiväkodeissa. Opinnäytetyössä oli tarkoitus kuvailla päiväkotien musiikkikasvatuksessa tapahtuneita muutoksia. Myös ehdotuksia hankkeen kehittämiseksi esitettiin.
Opinnäytetyössä määriteltiin yhdeksi musiikkikasvatuksen tavoitteeksi lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistäminen. Musiikkitoiminnan toteutumista eheytettynä kokonaisuutena pidettiin tärkeänä. Pedagogista dokumentointia kuvailtiin mielekkääksi työmenetelmäksi musiikkikasvatuksen arvioinnissa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Viiden lastentarhanopettajan kokemuksia Musakärry-hankkeesta kartoitettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Musakärry-hankkeen myötä lastentarhanopettajat rohkaistuivat toteuttamaan musiikkikasvatusta päiväkodeissa. He olivat tyytyväisiä musakärryn soittimiin sekä hankkeen koulutuksiin ja ohjauskäynteihin. He halusivat enemmän aikaa musakärryn soitinten hyödyntämiseen päiväkodeissa.
Musiikkikasvatuksen tavoitteet saavutettiin päiväkodeissa Musakärry-hankkeen myötä. Lastentarhanopettajien suunnittelema musiikkitoiminta toteutui eheytettynä kokonaisuutena. He tuottivat lapsille musiikillisia kokemuksia, jotka sijoittuivat lasten lähikehityksen vyöhykkeille.
Asiasanat: musiikkikasvatus, varhaiskasvatus, lastentarhanopettaja