Hyvinvointipäivä Mäntymäen koululla
Roos, Katariina; Hyttinen, Riikka (2017)
Roos, Katariina
Hyttinen, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102416276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102416276
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on järjestää Hyvinvointipäivä Mäntymäen koulun 4.-, 5.- ja 6.-luokkalaisille. Opinnäytetyö asettaa tavoitteita tämän opinnäytetyön tekijöille, Hyvinvointipäivään osallistuville terveydenhoitajaopiskelijoille sekä Mäntymäen koulun 4.-, 5.- ja 6.-luokkalaisille. Opinnäytetyöntekijöiden tavoitteena on saada kokemusta hyvinvointitapahtuman järjestämisestä, ohjaamisesta sekä sujuvasta yhteydenpidosta eri toimijoiden kanssa. Terveydenhoitajaopiskelijoille tavoitteena on luoda mahdollisuus oppia ja saada kokemusta lasten kanssa työskentelystä, ryhmänohjauksesta sekä toiminnallisten oppituntien järjestämisestä. Alakoululaisille tavoitteena on lisätä tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista, luoda kiinnostusta omaa terveyttä ja hyvinvointia kohtaan sekä tarjota heille positiivinen ja kannustava päivä.
Ajatus opinnäytetyön aiheesta tuli syyskuussa 2016, kun Mäntymäenkoulun terveydenhoitajalla heräsi huoli alakoululaisten hyvinvoinnista. Terveydenhoitajan huolien ja toiveiden pohjalta päädyttiin järjestämään oppitunteja eri terveysaiheista. Oppituntien aiheiksi valikoituivat liikunta, uni ja ravitsemus, sillä ne kaikki vaikuttavat olennaisesti jokaisen ihmisen kokonaishyvinvointiin. Tapahtumaa suunniteltiin yhdessä koulun terveydenhoitajan kanssa, joka toimi myös tapahtuman yhteyshenkilönä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdentoista toiminnallisen oppitunnin avulla Mäntymäen koululla. Toiminnallisten tuntien suunnittelusta ja järjestämisestä vastasivat Otaniemen Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijat. Opinnäytetyöntekijät vastasivat terveydenhoitajaopiskelijoiden ohjauksesta sekä tarkastivat ja antoivat rakentavaa palautetta oppituntien suunnitelmista. Mäntymäen koulun neljäsluokkalaisten oppitunnin aiheena oli liikuntasuositukset, hyötyliikunta ja liikkumattomuus. Viidesluokkalaisten aiheena oli ravitsemussuositukset, välipalat ja sokeri. Kuudesluokkalaisten aiheena oli uni, unettomuus ja ruutuajan vaikutus nukahtamiseen. Tapahtumapäivä sujui hyvin aikataulujen mukaisesti.
Opinnäytetyön arviointi pohjautuu oppitunneilta kerättyyn palautteeseen. Palaute oli pääsääntöisesti positiivista. Palautetta kerättiin alakoululaisilta sekä terveydenhoitajaopiskelijoilta. Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat Hyvinvointipäivän hyödyllisenä ja opettavaisena tapahtumana, jossa he pääsivät harjoittelemaan lasten ja nuorten ohjaamista. Terveydenhoitajaopiskelijat toivoivat kuitenkin järjestäjiltä hieman selkeämpää suullista tiedonantoa sekä Hyvinvointipäivältä selkeämpää järjestelyä. Alakoululaiset kokivat Hyvinvointipäivän aiheet suurimmilta osin mielenkiintoisiksi ja halusivat, että tapahtuma järjestettäisiin uudelleen. Opinnäytetyön kehitysideaksi muotoutui idea Hyvinvointipäivän uudelleen toteuttamisesta, jolloin aiheena olisi mielenterveysongelmat sekä käyttäytyminen sosiaalisissa tilanteissa.
Ajatus opinnäytetyön aiheesta tuli syyskuussa 2016, kun Mäntymäenkoulun terveydenhoitajalla heräsi huoli alakoululaisten hyvinvoinnista. Terveydenhoitajan huolien ja toiveiden pohjalta päädyttiin järjestämään oppitunteja eri terveysaiheista. Oppituntien aiheiksi valikoituivat liikunta, uni ja ravitsemus, sillä ne kaikki vaikuttavat olennaisesti jokaisen ihmisen kokonaishyvinvointiin. Tapahtumaa suunniteltiin yhdessä koulun terveydenhoitajan kanssa, joka toimi myös tapahtuman yhteyshenkilönä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdentoista toiminnallisen oppitunnin avulla Mäntymäen koululla. Toiminnallisten tuntien suunnittelusta ja järjestämisestä vastasivat Otaniemen Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijat. Opinnäytetyöntekijät vastasivat terveydenhoitajaopiskelijoiden ohjauksesta sekä tarkastivat ja antoivat rakentavaa palautetta oppituntien suunnitelmista. Mäntymäen koulun neljäsluokkalaisten oppitunnin aiheena oli liikuntasuositukset, hyötyliikunta ja liikkumattomuus. Viidesluokkalaisten aiheena oli ravitsemussuositukset, välipalat ja sokeri. Kuudesluokkalaisten aiheena oli uni, unettomuus ja ruutuajan vaikutus nukahtamiseen. Tapahtumapäivä sujui hyvin aikataulujen mukaisesti.
Opinnäytetyön arviointi pohjautuu oppitunneilta kerättyyn palautteeseen. Palaute oli pääsääntöisesti positiivista. Palautetta kerättiin alakoululaisilta sekä terveydenhoitajaopiskelijoilta. Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat Hyvinvointipäivän hyödyllisenä ja opettavaisena tapahtumana, jossa he pääsivät harjoittelemaan lasten ja nuorten ohjaamista. Terveydenhoitajaopiskelijat toivoivat kuitenkin järjestäjiltä hieman selkeämpää suullista tiedonantoa sekä Hyvinvointipäivältä selkeämpää järjestelyä. Alakoululaiset kokivat Hyvinvointipäivän aiheet suurimmilta osin mielenkiintoisiksi ja halusivat, että tapahtuma järjestettäisiin uudelleen. Opinnäytetyön kehitysideaksi muotoutui idea Hyvinvointipäivän uudelleen toteuttamisesta, jolloin aiheena olisi mielenterveysongelmat sekä käyttäytyminen sosiaalisissa tilanteissa.