Pelillisyys lapsen suun terveyden edistämisessä : kirjallisuuskatsaus
Autonen, Annika; Jaunes, Lotta (2017)
Autonen, Annika
Jaunes, Lotta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102716347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102716347
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata pelillisyyttä ja sen haasteita lasten suun terveyden edistämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten pelillisyyden avulla voidaan vaikuttaa lasten suun terveyteen. Meillä oli kaksi tutkimuskysymystä, jotka ohjasivat katsauksen tekoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, sillä halusimme luoda aiheesta kokonaiskuvan. Aineistoa haettiin useista eri tietokannoista ja lopulliseen analyysiin valitsimme yhdeksän tutkimusta Cinahl- ja PubMed-tietokannoista. Aineisto analysoitiin induktiivisellä sisällönanalyysillä.
Pelillisyyden avulla saatiin muutoksia lasten terveyteen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimuksista nousi esiin myös se, että pelillisyys on lapsille mieluinen terveyden edistämisen menetelmä. Pelillisyyden haasteita ovat ajankäytön vaikutus saataviin muutoksiin, sekä pelien vaativuuden mitoittaminen kohderyhmän taitotasoon.
Opinnäytetyön pohdinnassa verrattiin pelillisyyttä muihin terveyden edistämisen menetelmiin, joita käsiteltiin teoreettisissa lähtökohdissa. Voidaan todeta, että lasten terveyden edistämisessä ovat toimivia menetelmät, joiden avulla onnistutaan aktivoimaan ja innostamaan lasta. Lasten terveyden edistämisessä ovat erityisen hyviä pelillisyyden kaltaiset menetelmät, joiden avulla oppiminen tapahtuu monipuolisesti.
Aiheesta on hyvä tehdä lisää tutkimuksia, sillä pelillisyys on vielä niin uusi ilmiö. Tutkimusten tulee olla pidempikestoisia ja ne tulee kohdistaa tarkemmin rajatulle ikäryhmälle.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, sillä halusimme luoda aiheesta kokonaiskuvan. Aineistoa haettiin useista eri tietokannoista ja lopulliseen analyysiin valitsimme yhdeksän tutkimusta Cinahl- ja PubMed-tietokannoista. Aineisto analysoitiin induktiivisellä sisällönanalyysillä.
Pelillisyyden avulla saatiin muutoksia lasten terveyteen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimuksista nousi esiin myös se, että pelillisyys on lapsille mieluinen terveyden edistämisen menetelmä. Pelillisyyden haasteita ovat ajankäytön vaikutus saataviin muutoksiin, sekä pelien vaativuuden mitoittaminen kohderyhmän taitotasoon.
Opinnäytetyön pohdinnassa verrattiin pelillisyyttä muihin terveyden edistämisen menetelmiin, joita käsiteltiin teoreettisissa lähtökohdissa. Voidaan todeta, että lasten terveyden edistämisessä ovat toimivia menetelmät, joiden avulla onnistutaan aktivoimaan ja innostamaan lasta. Lasten terveyden edistämisessä ovat erityisen hyviä pelillisyyden kaltaiset menetelmät, joiden avulla oppiminen tapahtuu monipuolisesti.
Aiheesta on hyvä tehdä lisää tutkimuksia, sillä pelillisyys on vielä niin uusi ilmiö. Tutkimusten tulee olla pidempikestoisia ja ne tulee kohdistaa tarkemmin rajatulle ikäryhmälle.