Kansainvälistymisen kehittäminen opiskelussa
Heikkinen, Anna-Sofia (2017)
Heikkinen, Anna-Sofia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kansainvälistymisen kehittäminen opiskelussa, erityisesti Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Sen produktina on opiskelijoille suunnattu viestintäkampanja, joka tiedottaa Haaga-Helian Mission Goes Global-projektista ja kansainvälisen opinnäytetyön tekemisestä. Työn tavoitteena on lisätä tietoutta kansainvälisen opinnäyte- ja projektityön tekemisen mahdollisuudesta. Lisäksi tavoitteena on kehottaa opiskelijoita pohtimaan ja oma-aloitteisesti kehittämään omaa kansainvälistymisosaamistaan opintojensa aikana.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee kansainvälistymistä, sen hyötyjä ja mahdollisia haittoja tai ongelmia sekä opiskelussa että työelämässä. Tietoperusta esittelee myös Haaga-Helia ammattikorkeakoulun tarjoamat erilaiset mahdollisuudet opiskelijoidensa kansainvälistymiseen. Lisäksi käsitellään muita mahdollisia tapoja lisätä kansainvälistymiskehitystä korkeakouluopinnoissa. Teoriaperustaa varten opinnäytetyön pohjalta haastateltiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun eri kv-toimijoita. Haastattelut tehtiin vuoden 2017 helmikuun ja huhtikuun välillä.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen, ja sen tuloksena syntyy produkti, Mission Goes Global-projektille toteutettu viestintäkampanja. Viestintäkampanja koostuu eri kanavissa, erityisesti sosiaalisessa mediassa, opiskelijoille lähetetyistä viesteistä joissa tiedotetaan kansainvälisestä opinnäytetyöstä ja MGG-projektista itsessään.
Vaikka Haaga-Heliassa tarjotaan nyt jo lukuisia mahdollisuuksia kansainvälistymiseen, nousi erityisesti haastattelujen pohjalta myös monia uusia ideoita kv-kehitykseen. Työn produktin, viestintäkampanjan viestit olivat informatiivisia ja kannustavia. Työn toteutuksen haasteina oli esimerkiksi teorian rajaaminen ja viestintäkampanjan laajuus. Työn rajaamisen ja ajallisten haasteiden vuoksi kampanjan tuloksia ei analysoida tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee kansainvälistymistä, sen hyötyjä ja mahdollisia haittoja tai ongelmia sekä opiskelussa että työelämässä. Tietoperusta esittelee myös Haaga-Helia ammattikorkeakoulun tarjoamat erilaiset mahdollisuudet opiskelijoidensa kansainvälistymiseen. Lisäksi käsitellään muita mahdollisia tapoja lisätä kansainvälistymiskehitystä korkeakouluopinnoissa. Teoriaperustaa varten opinnäytetyön pohjalta haastateltiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun eri kv-toimijoita. Haastattelut tehtiin vuoden 2017 helmikuun ja huhtikuun välillä.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen, ja sen tuloksena syntyy produkti, Mission Goes Global-projektille toteutettu viestintäkampanja. Viestintäkampanja koostuu eri kanavissa, erityisesti sosiaalisessa mediassa, opiskelijoille lähetetyistä viesteistä joissa tiedotetaan kansainvälisestä opinnäytetyöstä ja MGG-projektista itsessään.
Vaikka Haaga-Heliassa tarjotaan nyt jo lukuisia mahdollisuuksia kansainvälistymiseen, nousi erityisesti haastattelujen pohjalta myös monia uusia ideoita kv-kehitykseen. Työn produktin, viestintäkampanjan viestit olivat informatiivisia ja kannustavia. Työn toteutuksen haasteina oli esimerkiksi teorian rajaaminen ja viestintäkampanjan laajuus. Työn rajaamisen ja ajallisten haasteiden vuoksi kampanjan tuloksia ei analysoida tässä opinnäytetyössä.