Automaatio- ja valvontajärjestelmien aiheuttamat häiriöt nopean hytillisen pelastusveneen ohjailussa
Takala, Markus (2017)
Takala, Markus
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316253
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli automaatio- ja valvontajärjestelmien aiheuttamat häiriöt nopean hytillisen pelastusveneen ohjailussa. Taustatyönä aihetta varten tutustuin sekä kotimaiseen että ulkomaiseen ohjaamotyöskentelymenetelmiä ja komentosiltayhteistyötä käsittelevään aineistoon. Taustamateriaalina käytettiin myös Suomen Meripelastusseuran oman ohjaamotyöskentelymenetelmän materiaalia.
Opinnäytetyössä tutkittiin alusten ohjaamoon sijoitettujen koneistoautomaatio- ja logiikkajärjestelmien vaikutusta alusten turvalliseen ohjailuun. Nopeiden alusten navigointia varten on kehitetty hyvin kattavia työkaluja, mutta muiden järjestelmien vaikutuksesta turvalliseen ohjailuun ei ole Suomen Meripelastusseuralla omaa koulutusmateriaalia.
Aihetta varten haluttiin kerätä kyselytutkimuksella kokemuksia aluksia käyttäviltä henkilöiltä. Kyselytutkimus lähetettiin kaikille Suomen Meripelastusseuran nopeiden hytillisten pelastusalusten päälliköille. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin verkkopohjaisena kyselytutkimuksena.
Kyselytutkimuksessa esiin tulleiden vastausten pohjalta laadittiin kolme teknistä kehitysehdotusta nykyisten ja tulevien alusten kehittämistä varten. Lisäksi tämän opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan käyttää koulutusmateriaalina ohjaamotyöskentelyn koulutuksessa.
Opinnäytetyössä tutkittiin alusten ohjaamoon sijoitettujen koneistoautomaatio- ja logiikkajärjestelmien vaikutusta alusten turvalliseen ohjailuun. Nopeiden alusten navigointia varten on kehitetty hyvin kattavia työkaluja, mutta muiden järjestelmien vaikutuksesta turvalliseen ohjailuun ei ole Suomen Meripelastusseuralla omaa koulutusmateriaalia.
Aihetta varten haluttiin kerätä kyselytutkimuksella kokemuksia aluksia käyttäviltä henkilöiltä. Kyselytutkimus lähetettiin kaikille Suomen Meripelastusseuran nopeiden hytillisten pelastusalusten päälliköille. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin verkkopohjaisena kyselytutkimuksena.
Kyselytutkimuksessa esiin tulleiden vastausten pohjalta laadittiin kolme teknistä kehitysehdotusta nykyisten ja tulevien alusten kehittämistä varten. Lisäksi tämän opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan käyttää koulutusmateriaalina ohjaamotyöskentelyn koulutuksessa.