Lounasravintolan Facebook-mainoskampanja
Nguyen, Thao (2017)
Nguyen, Thao
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110116485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110116485
Tiivistelmä
Ravintolalle tärkein tehtävä ravintolan ylläpitoon on asiakashankinta, sillä juuri asiakkaat tuovat ravintolalle kassavirtaa. Uudet potentiaaliset asiakkaat ovat edellytys ravintolan kasvuun.
Opinnäytetyön tavoitteena oli viedä toimeksiantajan yritys, joka on helsinkiläinen vegaani lounasravintola, syvempään some- eli sosiaalisen median maailmaan ja sitä kautta luoda Facebook-mainoskampanja potentiaalisten asiakkaiden houkuttelemiseen. Samalla saadaan selville oliko kampanjasta mitään hyötyä yritykselle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, Facebook-mainonnasta ja markkinoinnista. Sen lisäksi perehdyttiin enemmän Facebook-kampanjan teon eri vaiheisiin, jonka avulla toteutettiin opinnäytetyön tutkimusosio eli Facebook-mainoskampanjan luonti.
Loimme opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa yhden viikon kestäneen Facebook-mainoskampanjan, jossa mainostimme kyseistä ravintolaa paikallisesti. Facebook-mainoskampanjan päivittäinen budjetti oli 5 € ja viikon kampanjalla tuli käytettyä suunnitellun budjetin mukaisesti. Tällä budjetilla tavoitettiin 11 742 henkilöä ja sivutykkäys viikon aikana nousi viiden henkilön verran. Kampanjaa edeltävänä viikkoina kävijämäärä oli keskimäärin 20 per päivä. Kampanjan jälkeisellä viikolla kävijämäärä ravintolassa nousi positiivisesti noin 4 asiakasta päivää kohden, mikä tarkoittaa noin 30 asiakasta per päivä. Toisella viikolla kävijämäärä pysyi suhteellisen samana. Kolmantena viikkona kävijämäärä heitteli keskimäärin 20–30 henkilön paikkeilla per päivä.
Lopputuloksista nähtiin se, että Facebook-mainoskampanja on mahdollisesti yksi positiivinen nouseva tekijä mainostuksessa ja kehitysehdotuksena ravintolalle olisi se, että sen tulisi jatkossa myös käyttää Facebook-mainoskampanjaa yhtenä mainostuksen keinoista, budjettia nostaen ja pidemmälle ajanjaksolle jos mahdollista. Ravintolan tulisi myös kartoittaa kilpailijoiden nykytilannetta Facebookin mainostuksen budjetissa ja sen myötä määrittää omaa budjettiaan samoihin tasoihin. Myös tehokas interaktio asiakkaiden kanssa some-maailmassa tulisi jatkaa, sillä nykyään se on tärkeä asiakaspalvelutilanne, jota ei tulisi sivuuttaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli viedä toimeksiantajan yritys, joka on helsinkiläinen vegaani lounasravintola, syvempään some- eli sosiaalisen median maailmaan ja sitä kautta luoda Facebook-mainoskampanja potentiaalisten asiakkaiden houkuttelemiseen. Samalla saadaan selville oliko kampanjasta mitään hyötyä yritykselle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, Facebook-mainonnasta ja markkinoinnista. Sen lisäksi perehdyttiin enemmän Facebook-kampanjan teon eri vaiheisiin, jonka avulla toteutettiin opinnäytetyön tutkimusosio eli Facebook-mainoskampanjan luonti.
Loimme opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa yhden viikon kestäneen Facebook-mainoskampanjan, jossa mainostimme kyseistä ravintolaa paikallisesti. Facebook-mainoskampanjan päivittäinen budjetti oli 5 € ja viikon kampanjalla tuli käytettyä suunnitellun budjetin mukaisesti. Tällä budjetilla tavoitettiin 11 742 henkilöä ja sivutykkäys viikon aikana nousi viiden henkilön verran. Kampanjaa edeltävänä viikkoina kävijämäärä oli keskimäärin 20 per päivä. Kampanjan jälkeisellä viikolla kävijämäärä ravintolassa nousi positiivisesti noin 4 asiakasta päivää kohden, mikä tarkoittaa noin 30 asiakasta per päivä. Toisella viikolla kävijämäärä pysyi suhteellisen samana. Kolmantena viikkona kävijämäärä heitteli keskimäärin 20–30 henkilön paikkeilla per päivä.
Lopputuloksista nähtiin se, että Facebook-mainoskampanja on mahdollisesti yksi positiivinen nouseva tekijä mainostuksessa ja kehitysehdotuksena ravintolalle olisi se, että sen tulisi jatkossa myös käyttää Facebook-mainoskampanjaa yhtenä mainostuksen keinoista, budjettia nostaen ja pidemmälle ajanjaksolle jos mahdollista. Ravintolan tulisi myös kartoittaa kilpailijoiden nykytilannetta Facebookin mainostuksen budjetissa ja sen myötä määrittää omaa budjettiaan samoihin tasoihin. Myös tehokas interaktio asiakkaiden kanssa some-maailmassa tulisi jatkaa, sillä nykyään se on tärkeä asiakaspalvelutilanne, jota ei tulisi sivuuttaa.