Integroitu opetus osallisuuden tukena : Havainnoiva tapaustutkimus
Lottonen, Hanna; Tanskanen, Tanja (2017)
Lottonen, Hanna
Tanskanen, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110316562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110316562
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin integroidun opetuksen keinoja tukea oppilaiden osallisuutta. Tutkielma on tehty yhteistyössä erään integroidun ala-asteluokan kanssa, ja tutkielman käytännön toteutus perustuu tämän luokan havainnointiin. Havainnoinnin tavoitteena oli kiinnittää huomiota tekijöihin, jotka ilmentävät, miten integroitu opetus vaikuttaa oppilaiden osallisuuteen. Havainnoidessa kiinnitettiin erityisesti huomiota fyysiseen oppimisympäristöön, sosiaaliseen ympäristöön sekä opetuksen tapoihin ja muihin käytettävissä oleviin resursseihin.
Tutkimusmenetelmäksi tämän tutkielman tekoon valittiin osallistuva havainnointi. Havainnoimalla kerättiin tietoa erilaisista osallisuuteen vaikuttavista tekijöistä. Fyysisen ympäristön, henkilöiden ominaisuuksien, vuorovaikutuksen sekä organisaation asettamien puitteiden havainnointi tuovat arvokasta tietoa siitä, kuinka integraatiota toteutetaan arjen tilanteissa luokkaympäristössä, ja voiko sen havaita tukevan oppilaiden osallisuutta. Merkittäviä käsitteitä opinnäytetyön tutkimuskysymykseen vastaamisen kannalta ovat inkluusio, integraatio ja osallisuus. Käsitteiden määritteleminen koulumaailman näkökulmasta loi tärkeän teoreettisen pohjan havainnoinnin toteuttamiselle.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena on sanallinen kuvaus tehdyistä osallisuutta ilmentävistä havainnoista. Jatkona tälle ovat tekijöiden tulkinnat havainnoistaan sekä näiden tulkintojen yhdistäminen teoriaan koskien integroidun opetuksen mahdollisuuksia tukea oppilaiden osallisuutta.
Havaintojen perusteella ja teorian huomioiden voidaan sanoa, että integroidun opetuksen luokassa voidaan nähdä olevan tekijöitä, jotka edistävät luokan oppilaiden osallisuutta kokonaisuudessaan. Oppimisympäristön toiminnallisuuden, oppilaiden tasavertaisen huomioinnin, joustavien opetustapojen sekä tavallista suurempien henkilöstöresurssien on tulkittu tukevan sekä oppilaiden osallisuutta että oppimista. Jatkoa ajatellen mielenkiintoinen vertailevan tutkimuksen kohde voisi olla, vaikuttavatko integroitu ja perinteinen opetus eri tavoin oppilaiden osallisuuteen.
Tutkimusmenetelmäksi tämän tutkielman tekoon valittiin osallistuva havainnointi. Havainnoimalla kerättiin tietoa erilaisista osallisuuteen vaikuttavista tekijöistä. Fyysisen ympäristön, henkilöiden ominaisuuksien, vuorovaikutuksen sekä organisaation asettamien puitteiden havainnointi tuovat arvokasta tietoa siitä, kuinka integraatiota toteutetaan arjen tilanteissa luokkaympäristössä, ja voiko sen havaita tukevan oppilaiden osallisuutta. Merkittäviä käsitteitä opinnäytetyön tutkimuskysymykseen vastaamisen kannalta ovat inkluusio, integraatio ja osallisuus. Käsitteiden määritteleminen koulumaailman näkökulmasta loi tärkeän teoreettisen pohjan havainnoinnin toteuttamiselle.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena on sanallinen kuvaus tehdyistä osallisuutta ilmentävistä havainnoista. Jatkona tälle ovat tekijöiden tulkinnat havainnoistaan sekä näiden tulkintojen yhdistäminen teoriaan koskien integroidun opetuksen mahdollisuuksia tukea oppilaiden osallisuutta.
Havaintojen perusteella ja teorian huomioiden voidaan sanoa, että integroidun opetuksen luokassa voidaan nähdä olevan tekijöitä, jotka edistävät luokan oppilaiden osallisuutta kokonaisuudessaan. Oppimisympäristön toiminnallisuuden, oppilaiden tasavertaisen huomioinnin, joustavien opetustapojen sekä tavallista suurempien henkilöstöresurssien on tulkittu tukevan sekä oppilaiden osallisuutta että oppimista. Jatkoa ajatellen mielenkiintoinen vertailevan tutkimuksen kohde voisi olla, vaikuttavatko integroitu ja perinteinen opetus eri tavoin oppilaiden osallisuuteen.