Matchmaking -verkostoitumispalvelun kehittäminen Messukeskukselle Gastro tapaamiset -tapahtuman pohjalta
Helenius, Nea (2017)
Helenius, Nea
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617177
Tiivistelmä
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon kehittämistehtävänä on matchmaking -verkostoitumispalvelun kehittäminen Messukeskukselle Gastro tapaamiset -pilottitapahtuman pohjalta. Kehittämistehtävän aihe tuli Messukeskuksen toimeksi antamana. Pilottitapahtuma järjestettiin maaliskuussa 2016 Gastro Helsinki -messujen yhteydessä. Pilottitapahtumassa palvelua lähdettiin tarjoamaan Brella -palveluntarjoajan tapaamispalvelun peruskäyttömallilla. Palvelun lopullista Messukeskukselle sopivaa muotoa lähdettiin vasta muokkaamaan ja suunnitelmaan pilottitapahtuman pohjalta.
Tutkimuksessa etsittiin vastausta siihen, miten matchmaking -verkostoitumispalvelua tulee kehittää, että se vastaa näytteilleasettajien toiveisiin ja he olisivat kiinnostuneita käyttämään sitä. Samalla selvitettiin mitä näytteilleasettajat olisivat palvelusta valmiita maksamaan. Tutkimus rajattiin koskemaan vain Messukeskuksen ostavia asiakkaita eli näytteilleasettajia. Palvelusta kuitenkin hyötyvät myös kävijät ja Messukeskuksen oma henkilökunta. Palvelun hinnoittelua pohditaan lähinnä teoreettiselta kannalta. Kehittämishankkeeseen ei kuulu palvelun kululaskelmat.
Kehittämistehtävän pohjana käytettiin tapaustutkimusta ja kehittämistehtävää varten suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus ja kvalitatiivinen haastattelututkimus. Tutkimukset toteutettiin huhtikuussa 2016 Gastro messuille osallistuneille näytteilleasettajille sähköpostitse lähetettynä kyselytutkimuksena ja kyselytutkimuksen tuloksia syvennettiin tekemällä samalla joukolle satunnaisotannalla puhelimitse teemahaastatteluja.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että jatkossa matchmaking -verkostoitumispalvelua tulee markkinoida selvemmin ja näkyvämmin. Lisäksi palvelun hyödyt käyttäjälle tulee tuoda paremmin esille. Jatkossa pitää voida valita sopiiko tapaamisen osastolle vai tapaamisalueelle. Tapaamisalueen löydettävyyttä pitää parantaa. Tapaamisten sopimiseen käytettävää sähköistä Brella -ohjelmaa pitää kehittää toimivammaksi niin, että muiden käyttäjien kanssa voisi keskustella helpommin ja toimijoiden erottelun pitäisi olla selkeämpää. Palvelusta ei olla valmiita maksamaan erillistä hintaa, vaan sen pitäisi olla näytteilleasettajille veloitukseton lisäpalvelu. Jatkotutkimuksena kannatta tehdä näytteilleasettajille uusi tyytyväisyystutkimus syksyllä 2017, kun palvelua aletaan tarjota lopullisessa muodossa.
Tutkimuksessa etsittiin vastausta siihen, miten matchmaking -verkostoitumispalvelua tulee kehittää, että se vastaa näytteilleasettajien toiveisiin ja he olisivat kiinnostuneita käyttämään sitä. Samalla selvitettiin mitä näytteilleasettajat olisivat palvelusta valmiita maksamaan. Tutkimus rajattiin koskemaan vain Messukeskuksen ostavia asiakkaita eli näytteilleasettajia. Palvelusta kuitenkin hyötyvät myös kävijät ja Messukeskuksen oma henkilökunta. Palvelun hinnoittelua pohditaan lähinnä teoreettiselta kannalta. Kehittämishankkeeseen ei kuulu palvelun kululaskelmat.
Kehittämistehtävän pohjana käytettiin tapaustutkimusta ja kehittämistehtävää varten suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus ja kvalitatiivinen haastattelututkimus. Tutkimukset toteutettiin huhtikuussa 2016 Gastro messuille osallistuneille näytteilleasettajille sähköpostitse lähetettynä kyselytutkimuksena ja kyselytutkimuksen tuloksia syvennettiin tekemällä samalla joukolle satunnaisotannalla puhelimitse teemahaastatteluja.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että jatkossa matchmaking -verkostoitumispalvelua tulee markkinoida selvemmin ja näkyvämmin. Lisäksi palvelun hyödyt käyttäjälle tulee tuoda paremmin esille. Jatkossa pitää voida valita sopiiko tapaamisen osastolle vai tapaamisalueelle. Tapaamisalueen löydettävyyttä pitää parantaa. Tapaamisten sopimiseen käytettävää sähköistä Brella -ohjelmaa pitää kehittää toimivammaksi niin, että muiden käyttäjien kanssa voisi keskustella helpommin ja toimijoiden erottelun pitäisi olla selkeämpää. Palvelusta ei olla valmiita maksamaan erillistä hintaa, vaan sen pitäisi olla näytteilleasettajille veloitukseton lisäpalvelu. Jatkotutkimuksena kannatta tehdä näytteilleasettajille uusi tyytyväisyystutkimus syksyllä 2017, kun palvelua aletaan tarjota lopullisessa muodossa.