Organisaatiomuutoksen onnistuminen Tampereen Tilakeskus Liikelaitoksen kiinteistönpitoyksikössä
Pekkala, Mika (2017)
Pekkala, Mika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817311
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää, oliko Tampereen Tilakeskus Liikelaitoksessa 1.1.2017 käyttöönotetun organisaatiomuutoksen muutosprosessi onnistunut. Tutkimuksessa tarkasteltiin muutoksen eri vaiheiden onnistumista, sekä etsittiin uuden toiminnan kehittämistarpeita. Tutkimuksen pääpaino oli muutoksen jalkauttamisvaiheessa. Tutkimuksen avulla haluttiin saada henkilöstön kokemukseen perustuvaa tietoa mahdollisimman usean tehtävänkuvan näkökulmasta. Tutkimus rajattiin kiinteistönpitoyksikön toiminnan onnistumisen selvittämiseen ja sieltä valittiin ihmiset, joihin muutos vaikutti eniten. Tutkimuksen on myös tarkoitus auttaa tulevien muutosten läpiviemisessä.
Tutkimustyössä sovellettiin muutos- sekä osaamisen johtamisen teoriaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa ja tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua ja osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksen perusteella selvisi muutoksen parantaneen kiinteistönpitoyksikön toiminnan sujuvuutta ja sisäistä tiedonkulkua. Päivittäinen toiminta samoissa toimitiloissa nopeuttaa myös ongelmien ratkaisua, mikä näkyy myös asiakkaiden saamana parempana palveluna. Toiminnan tehokkuutta on edelleen parannettava. Tehtävänkuvauksia tulisi tarkentaa rajapintojen osalta. Sisäilma-asioiden uudelleenorganisoinnilla tulisi keventää kohdeisännöitsijöiden työtaakkaa. Isännöitsijöiden tulisi ehtiä keskittymään enemmän ennakoivaan kunnossapitotoimin-taan. Kiinteistönpito- ja rakennuttamispalvelut-yksikön välistä toimintaa tulee tiivistää järjestämällä säännöllisiä hankkeiden hallintapalavereita. Myös yksiköiden väliseen tiedonkulkuun on panostettava. Tietojärjestelmien osalta tulee varmistaa, että tieto on ajantasaista ja helposti saatavilla. Tiedon hallinnan osalta tulee tehdä selkeä suunnitelma ja vastuuttaa henkilöt tiedon ylläpitämiseen.
Tutkimustyössä sovellettiin muutos- sekä osaamisen johtamisen teoriaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa ja tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua ja osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksen perusteella selvisi muutoksen parantaneen kiinteistönpitoyksikön toiminnan sujuvuutta ja sisäistä tiedonkulkua. Päivittäinen toiminta samoissa toimitiloissa nopeuttaa myös ongelmien ratkaisua, mikä näkyy myös asiakkaiden saamana parempana palveluna. Toiminnan tehokkuutta on edelleen parannettava. Tehtävänkuvauksia tulisi tarkentaa rajapintojen osalta. Sisäilma-asioiden uudelleenorganisoinnilla tulisi keventää kohdeisännöitsijöiden työtaakkaa. Isännöitsijöiden tulisi ehtiä keskittymään enemmän ennakoivaan kunnossapitotoimin-taan. Kiinteistönpito- ja rakennuttamispalvelut-yksikön välistä toimintaa tulee tiivistää järjestämällä säännöllisiä hankkeiden hallintapalavereita. Myös yksiköiden väliseen tiedonkulkuun on panostettava. Tietojärjestelmien osalta tulee varmistaa, että tieto on ajantasaista ja helposti saatavilla. Tiedon hallinnan osalta tulee tehdä selkeä suunnitelma ja vastuuttaa henkilöt tiedon ylläpitämiseen.