Sähköisten järjestelmien käyttöönoton sujuvuus Akaan kaupungin varhaiskasvatuksessa asiakkaiden näkökulmasta
Ritari, Mirva (2017)
Ritari, Mirva
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817306
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää sähköisten järjestelmien käyttöönoton sujuvuutta Akaan kaupungin varhaiskasvatuksessa asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää onko sähköisten järjestelmien käyttöönotto ollut mutkatonta ja sujuvaa asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena on myös kuvata, mitä vanhemmat olivat toivoneet tehtävän toisin käyttöönoton yhteydessä. Tutkimuksessa pyritään myös selvittämään onko sähköisten järjestelmien käyttöönotto vaikuttanut asiakkaiden ja henkilöstön välisiin päivittäisiin vuorovaikutustilanteisiin. Tutkimusympäristönä toimii Akaan kaupungin varhaiskasvatus. Tutkimuksen toimeksiantaja on Akaan kaupunki.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, sisältäen määrällisiä piirteitä, koska kyselyiden vastaukset ovat määrältään suuret. Tutkimuksen aikana asiakkaille toteutettiin kaksi kyselytutkimusta, jotka olivat kysymysten osalta samansisältöiset.
Tutkimus osoitti, että uusien, laajojenkin toimintatapojen muutosten on mahdollista onnistua arjessa verraten hyvin, mikäli asiakkaiden informaatio on koko prosessin ajan saumatonta ja ajantasaista. Tosin tutkimuksesta voidaan todeta myös se, että vanhempia on melko haastavaa saada mukaan informaatiotilaisuuksiin ennen varsinaista toimintatavan muutosta, tämä tietenkin haastaa palvelun tuottajan miettimään, miten asiakkaita informoidaan tulevista muutoksista siten, että se tavoittaa kaikki asiakkaat. Tutkimus osoitti myös, että digitalisoituminen vaikuttaa osaltaan arjen vuorovaikutustilanteisiin, laitteet vievät huomion ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, sisältäen määrällisiä piirteitä, koska kyselyiden vastaukset ovat määrältään suuret. Tutkimuksen aikana asiakkaille toteutettiin kaksi kyselytutkimusta, jotka olivat kysymysten osalta samansisältöiset.
Tutkimus osoitti, että uusien, laajojenkin toimintatapojen muutosten on mahdollista onnistua arjessa verraten hyvin, mikäli asiakkaiden informaatio on koko prosessin ajan saumatonta ja ajantasaista. Tosin tutkimuksesta voidaan todeta myös se, että vanhempia on melko haastavaa saada mukaan informaatiotilaisuuksiin ennen varsinaista toimintatavan muutosta, tämä tietenkin haastaa palvelun tuottajan miettimään, miten asiakkaita informoidaan tulevista muutoksista siten, että se tavoittaa kaikki asiakkaat. Tutkimus osoitti myös, että digitalisoituminen vaikuttaa osaltaan arjen vuorovaikutustilanteisiin, laitteet vievät huomion ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta.