IP-tekniikan perusteiden opetus opiskelijoille, joilla on oppimisvaikeuksia
Moilanen, Veli-Matti (2017)
Moilanen, Veli-Matti
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717278
Tiivistelmä
Tieto- ja tietoliikenneala on vaativa ala, jossa opiskelijoilta vaaditaan paljon myös teoreettisten asioiden hallintaa. Alan vetovoimaisuuden lasku on merkittävästi kasvattanut sellaisten opiskelijoiden määrää, joilla on syystä tai toisesta keskeneräisiä tai puuttuvia opintosuorituksia, jotka viivästyttävät valmistumista tai pahimmassa tapauksessa opiskelija voi jäädä kokonaan valmis-tumatta.
Työskentelen OSAO:ssa tieto- ja tietoliikennealalla lehtorina. Edellä mainittujen ongelmien sekä alamme erityisopettajan kanssa käymieni keskustelujen perusteella päädyimme siihen, että teen opinnäytetyössäni selkokielistä materiaalia, joka auttaa sellaisia opiskelijoita, joilla on oppimisvaikeuksia, läpäisemään sellaisia tutkinnon osan osajaksoja, joissa käsitellään tietoliikennettä ja erityisesti IP-tekniikkaa. IP-tekniikan hallitsemisen merkitys kasvaa jatkuvasti sitä mukaa, kun IP-tekniikka tunkee kaikille aloille ja kaikkialle esineiden internetin muodossa (IoT, Internet of Things).
Materiaali on toteutettu kokonaan verkkoon Moodle-ympäristöön, ja kaiken materiaalin teossa on pyritty huomioimaan opiskelijoiden oppimisvaikeudet. Teoreettiset osiot on toteutettu lyhyinä videokoosteina, joissa keskitytään vain olennaisiin ydinasioihin, ja esitykset on toteutettu selko-kielellä. Harjoituksissa käytetään Cisco Packet Tracer tietoliikenteen simulointiohjelmaa, jolla on myös toteutettu lukuisia oppimista tukevia demonstraatioita. Toiminnalliset työharjoitukset ovat keskeisessä asemassa.
Videomateriaalin tekemisessä oli yllättävän haasteellista pysytellä selkokielessä. Alun perin tarkoituksena oli käyttää valmista opetusmateriaalia niin, että työn painopisteenä olisivat harjoitukset ja demonstraatiot, mutta opetusmateriaaleja läpi käydessäni havaitsin, että on parempi tuottaa myös teoriamateriaali itse. Tästä johtuen IP-tekniikan käsittely rajautui IPv4. -tekniikkaan, koska työ olisi muuten paisunut liian suureksi. Toisaalta materiaalin kehittäminen opetuksen osana on luonnollinen jatkumo tälle työlle.
Työskentelen OSAO:ssa tieto- ja tietoliikennealalla lehtorina. Edellä mainittujen ongelmien sekä alamme erityisopettajan kanssa käymieni keskustelujen perusteella päädyimme siihen, että teen opinnäytetyössäni selkokielistä materiaalia, joka auttaa sellaisia opiskelijoita, joilla on oppimisvaikeuksia, läpäisemään sellaisia tutkinnon osan osajaksoja, joissa käsitellään tietoliikennettä ja erityisesti IP-tekniikkaa. IP-tekniikan hallitsemisen merkitys kasvaa jatkuvasti sitä mukaa, kun IP-tekniikka tunkee kaikille aloille ja kaikkialle esineiden internetin muodossa (IoT, Internet of Things).
Materiaali on toteutettu kokonaan verkkoon Moodle-ympäristöön, ja kaiken materiaalin teossa on pyritty huomioimaan opiskelijoiden oppimisvaikeudet. Teoreettiset osiot on toteutettu lyhyinä videokoosteina, joissa keskitytään vain olennaisiin ydinasioihin, ja esitykset on toteutettu selko-kielellä. Harjoituksissa käytetään Cisco Packet Tracer tietoliikenteen simulointiohjelmaa, jolla on myös toteutettu lukuisia oppimista tukevia demonstraatioita. Toiminnalliset työharjoitukset ovat keskeisessä asemassa.
Videomateriaalin tekemisessä oli yllättävän haasteellista pysytellä selkokielessä. Alun perin tarkoituksena oli käyttää valmista opetusmateriaalia niin, että työn painopisteenä olisivat harjoitukset ja demonstraatiot, mutta opetusmateriaaleja läpi käydessäni havaitsin, että on parempi tuottaa myös teoriamateriaali itse. Tästä johtuen IP-tekniikan käsittely rajautui IPv4. -tekniikkaan, koska työ olisi muuten paisunut liian suureksi. Toisaalta materiaalin kehittäminen opetuksen osana on luonnollinen jatkumo tälle työlle.