Kirkastuuko ääni? : Äänen käheytyminen ja harjoituksia sen tervehdyttämiseksi
Mäki-Latvala, Tarja (2017)
Mäki-Latvala, Tarja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917336
Tiivistelmä
Oman opettajuuteni myötä olen kiinnostunut yhä enemmän terveestä äänenkäytöstä. Opinnäytetyössäni käyn läpi asioita, jotka voivat aiheuttaa äänen käheytymistä. Perehdyn ääntöelimistöön sekä terveeseen äänenkäyttötapaan ja äänen muuttumiseen eri ikäkausina. Lisäksi tuon esille erilaisia äänenhuoltotapoja ja harjoitteita, joilla ääntä voi tervehdyttää. Työn tarkoituksena on toimia käsikirjana laulunopettajille, laulunopiskelijoille, laulun harrastajille, soittajille, opettajille ja muille puhetyöläisille.
Olen perehtynyt aihetta koskevaan kirjallisuuteen ja miettinyt erilaisia harjoituksia, jotka vaikuttavat ääneen vähentäen käheyttä. Harjoituksia olen kokeillut omien oppilaiden kanssa. Äänenhuoltotavoista esittelen resonaattoriputken, Alexander-tekniikan ja VoiceWell-hoidon, sillä olen itse kokenut niistä olevan apua kehon tuntemisessa ja rentoutumisessa sekä ryhdin parantamisessa. Työhön liittyvät havainnot ja harjoitukset perustuvat omiin kokemuksiini opettajauraltani.
Tämän opinnäytetyön myötä on tullut entistä selvemmäksi laulupedagogin merkitys oppilaalle pyrittäessä kohti terveempää äänenkäyttöä. Opettajan täytyy tietää tarpeeksi kehon ja ääntöelimistön toiminnasta voidakseen kertoa oppilaalle oikeista toimintatavoista. Ääniongelmia ratkottaessa ryhti ja hengitys ovat ensisijaisen tärkeitä. Ne ovat terveen äänenkäytön perusta. Tämän opinnäytetyön myötä olen havainnut, että erilaisilla äänenhuoltotavoilla ja harjoituksilla on mahdollista parantaa äänenkäyttöä. Tässä opinnäytetyössä esitellyt harjoitukset soveltuvat käytettäväksi myös muiden instrumenttien soittajille sekä puhetyöläisille. Myös heille äänen oikea toiminta on tärkeää.
Opinnäytetyössäni olen päässyt perehtymään kehon ja ääntöelimistön toimintaan, terveeseen äänentuottoon, erilaisiin äänen häiriöihin ja niiden tervehdyttämiseen. Tätä työtä aion jatkaa tulevaisuudessakin. Laulupedagogin parhaita hetkiä on huomata, että on voinut auttaa oppilasta kohti terveempää äänenkäyttöä ja kirkasta ääntä.
Olen perehtynyt aihetta koskevaan kirjallisuuteen ja miettinyt erilaisia harjoituksia, jotka vaikuttavat ääneen vähentäen käheyttä. Harjoituksia olen kokeillut omien oppilaiden kanssa. Äänenhuoltotavoista esittelen resonaattoriputken, Alexander-tekniikan ja VoiceWell-hoidon, sillä olen itse kokenut niistä olevan apua kehon tuntemisessa ja rentoutumisessa sekä ryhdin parantamisessa. Työhön liittyvät havainnot ja harjoitukset perustuvat omiin kokemuksiini opettajauraltani.
Tämän opinnäytetyön myötä on tullut entistä selvemmäksi laulupedagogin merkitys oppilaalle pyrittäessä kohti terveempää äänenkäyttöä. Opettajan täytyy tietää tarpeeksi kehon ja ääntöelimistön toiminnasta voidakseen kertoa oppilaalle oikeista toimintatavoista. Ääniongelmia ratkottaessa ryhti ja hengitys ovat ensisijaisen tärkeitä. Ne ovat terveen äänenkäytön perusta. Tämän opinnäytetyön myötä olen havainnut, että erilaisilla äänenhuoltotavoilla ja harjoituksilla on mahdollista parantaa äänenkäyttöä. Tässä opinnäytetyössä esitellyt harjoitukset soveltuvat käytettäväksi myös muiden instrumenttien soittajille sekä puhetyöläisille. Myös heille äänen oikea toiminta on tärkeää.
Opinnäytetyössäni olen päässyt perehtymään kehon ja ääntöelimistön toimintaan, terveeseen äänentuottoon, erilaisiin äänen häiriöihin ja niiden tervehdyttämiseen. Tätä työtä aion jatkaa tulevaisuudessakin. Laulupedagogin parhaita hetkiä on huomata, että on voinut auttaa oppilasta kohti terveempää äänenkäyttöä ja kirkasta ääntä.