Röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia harjoittelun ohjauksesta
Heikkilä, Pauliina; Roos, Noora; Snirvi, Ella (2017)
Heikkilä, Pauliina
Roos, Noora
Snirvi, Ella
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217650
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Metropolia Ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia työelämäharjoittelun ohjauksesta. Tavoitteena oli, että tutkimuksen tuloksia voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi ohjaajakoulutuksen kehittämisessä ja suunnittelussa.
Opinnäytetyön tietoperustana hyödynnettiin kirjallisuutta sekä myös muutamia aiempia tutkimuksia muun muassa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden harjoittelukokemuksista ja erilaisista oppijoista. Varsinaisen tutkimusaineiston keräystä varten suunniteltiin vakioitu kyselylomake, johon opiskelijat vastasivat anonyymisti.
Kyselyn tulosten perusteella röntgenhoitajaopiskelijoilla on useimmiten harjoittelussa nimetty ohjaaja. Vastanneet opiskelijat saivat ilmeisen hyvin suullista palautetta nimetyltä ohjaajaltaan harjoittelun aikana (72%) ja lisäksi yli puolet vastaajista piti palautteen saamista merkittävänä oppimista tukevana tekijänä. Myös yksilölliset oppimistyylit huomioitiin hyvin (73%). Vastausten perusteella yksilöllisyyttä ja harjoittelun ennalta suunnittelua pidetään tärkeänä osana hyvää ohjausta harjoittelupaikoillakin.
Nimetyltä ohjaajalta saadun tuen lisäksi mitattiin opiskelijoiden kokemuksia harjoittelussa saadusta vastuusta. Yli puolet (62%) röntgenhoitajaopiskelijoista koki saaneensa riittävästi vastuuta harjoittelussa. Suurin osa (78%) opiskelijoista pitikin harjoittelussa saatua vastuuta ammatillista kehittymistä tukevana tekijänä.
Opinnäytetyön tietoperustana hyödynnettiin kirjallisuutta sekä myös muutamia aiempia tutkimuksia muun muassa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden harjoittelukokemuksista ja erilaisista oppijoista. Varsinaisen tutkimusaineiston keräystä varten suunniteltiin vakioitu kyselylomake, johon opiskelijat vastasivat anonyymisti.
Kyselyn tulosten perusteella röntgenhoitajaopiskelijoilla on useimmiten harjoittelussa nimetty ohjaaja. Vastanneet opiskelijat saivat ilmeisen hyvin suullista palautetta nimetyltä ohjaajaltaan harjoittelun aikana (72%) ja lisäksi yli puolet vastaajista piti palautteen saamista merkittävänä oppimista tukevana tekijänä. Myös yksilölliset oppimistyylit huomioitiin hyvin (73%). Vastausten perusteella yksilöllisyyttä ja harjoittelun ennalta suunnittelua pidetään tärkeänä osana hyvää ohjausta harjoittelupaikoillakin.
Nimetyltä ohjaajalta saadun tuen lisäksi mitattiin opiskelijoiden kokemuksia harjoittelussa saadusta vastuusta. Yli puolet (62%) röntgenhoitajaopiskelijoista koki saaneensa riittävästi vastuuta harjoittelussa. Suurin osa (78%) opiskelijoista pitikin harjoittelussa saatua vastuuta ammatillista kehittymistä tukevana tekijänä.