Turvapaikanhakijan oikeusavun muutokset
Hynynen, Saara (2017)
Hynynen, Saara
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217790
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään ulkomaalaislain (301/2004) ja oikeusapulain (257/2002) muutoksia turvapaikanhakijan oikeusavun näkökulmasta. Kansainvälistä suojelua koskevien hakemusten määrä on kasvanut merkittävästi ja se on ollut haaste Suomen turvapaikkajärjestelmälle. Vuonna 2015 hakemusten määrä oli 32 478 ja edellisenä vuonna vastaavien hakemusten määrä oli vain 3 651. (HE 32/2016 vp, 3.)
Ulkomaalaislakiin ja oikeusapulakiin on tehty muutoksia vuoden 2016 lopulla. Keskeisimmät muutokset kansainvälistä suojelua hakevan oikeusapuun ovat oikeusavun rajaaminen sekä avustajan kelpoisuutta koskeva säännös. Ennen kyseisiä muutoksia kansainvälistä suojelua hakeva sai lähes automaattisesti oikeusapua jo asian käsittelyn hallintovaiheeseen. Käsittelyn ollessa hallintovaiheessa hakija sai valita vapaasti avustajakseen joko yksityisen, tai julkisen oikeusavustajan. Aiemmin myös muu lakimieskoulutuksen saanut henkilö kuin julkinen oikeusavustaja, asianajaja tai luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja pystyi toimimaan avustajana.
Mielenkiinto opinnäytetyöhön heräsi ammattiharjoitteluni aikana Oulun oikeusaputoimistossa. Ammattiharjoitteluni aikana näin, kuinka kansainvälistä suojelua hakevien asioiden käsittely eteni ennen 1.9.2016 voimaan tulleita lakimuutoksia. Työlläni ei ole toimeksiantajaa.
Tarkoituksenani on selvittää lainopillisen tutkimusmenetelmän avulla, miten ulkomaalaislain ja oikeusapulain muutokset vaikuttavat turvapaikanhakijan oikeusapuun. Sovelletun tietoperustan pohjana ovat ulkomaalaislaki ja oikeusapulaki. Lisäksi olen täydentänyt tietoperustaa haastattelemalla Oulun oikeusaputoimiston henkilökuntaa.
Opinnäytetyöstä selviää, että kansainvälistä suojelua hakevien asiakkaiden määrä oikeusaputoimistoissa on kasvanut. Yksityiselle avustajalle maksettavaan asiakohtaiseen palkkioon siirtymisestä ei ole vielä tarpeeksi käytännön esimerkkejä tai kokemuksia oikeusaputoimistoissa. Voidaan kuitenkin olettaa, että jatkossa oikeusaputoimistojen suorittama palkkionmaksu tulee selkeytymään asiakohtaisen palkkionmaksun myötä.
Mikäli Suomeen tulee uusi turvapaikka-aalto, olisi aihetta hyvä tutkia uudestaan. Hakijoiden määrä on tällä hetkellä tasaantunut eikä lakimuutoksilla ole nyt enää niin suurta merkitystä oikeusaputoimiston kannalta.
Ulkomaalaislakiin ja oikeusapulakiin on tehty muutoksia vuoden 2016 lopulla. Keskeisimmät muutokset kansainvälistä suojelua hakevan oikeusapuun ovat oikeusavun rajaaminen sekä avustajan kelpoisuutta koskeva säännös. Ennen kyseisiä muutoksia kansainvälistä suojelua hakeva sai lähes automaattisesti oikeusapua jo asian käsittelyn hallintovaiheeseen. Käsittelyn ollessa hallintovaiheessa hakija sai valita vapaasti avustajakseen joko yksityisen, tai julkisen oikeusavustajan. Aiemmin myös muu lakimieskoulutuksen saanut henkilö kuin julkinen oikeusavustaja, asianajaja tai luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja pystyi toimimaan avustajana.
Mielenkiinto opinnäytetyöhön heräsi ammattiharjoitteluni aikana Oulun oikeusaputoimistossa. Ammattiharjoitteluni aikana näin, kuinka kansainvälistä suojelua hakevien asioiden käsittely eteni ennen 1.9.2016 voimaan tulleita lakimuutoksia. Työlläni ei ole toimeksiantajaa.
Tarkoituksenani on selvittää lainopillisen tutkimusmenetelmän avulla, miten ulkomaalaislain ja oikeusapulain muutokset vaikuttavat turvapaikanhakijan oikeusapuun. Sovelletun tietoperustan pohjana ovat ulkomaalaislaki ja oikeusapulaki. Lisäksi olen täydentänyt tietoperustaa haastattelemalla Oulun oikeusaputoimiston henkilökuntaa.
Opinnäytetyöstä selviää, että kansainvälistä suojelua hakevien asiakkaiden määrä oikeusaputoimistoissa on kasvanut. Yksityiselle avustajalle maksettavaan asiakohtaiseen palkkioon siirtymisestä ei ole vielä tarpeeksi käytännön esimerkkejä tai kokemuksia oikeusaputoimistoissa. Voidaan kuitenkin olettaa, että jatkossa oikeusaputoimistojen suorittama palkkionmaksu tulee selkeytymään asiakohtaisen palkkionmaksun myötä.
Mikäli Suomeen tulee uusi turvapaikka-aalto, olisi aihetta hyvä tutkia uudestaan. Hakijoiden määrä on tällä hetkellä tasaantunut eikä lakimuutoksilla ole nyt enää niin suurta merkitystä oikeusaputoimiston kannalta.