VARHAISKASVATTAJA OMAHOITAJANA : Sillanrakentajana lapsen, vanhemman ja varhaiskasvattajan välillä
Vidgren, Sofia; Haanpää, Heidi (2017)
Vidgren, Sofia
Haanpää, Heidi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217752
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä omahoitajuuden vaikutuksesta lapsen sopeutumisessa päiväkotiin, sekä lisäksi tutkia lapsen ja varhaiskasvattajan välisen kiintymyssuhteen näkymistä omahoitajuutta toteuttaessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomaketta, jossa oli avoimet kysymykset, jotta vastaukset olisivat mahdollisimman laajoja. Tutkimukseen osallistui neljän eri päiväkodin varhaiskasvattajat. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa käytettiin omahoitajuutta sekä kiintymyssuhdeteoriaa.
Tutkimustulokset osoittavat omahoitajan roolin tärkeyden varsinkin alle kolmivuotiaiden ryhmässä ja varhaiskasvatuksen alkaessa. Huolimatta siitä, että omahoitajuutta on toteutettu jo useita vuosia, aiheuttaa se välillä hämmennystä päiväkodeissa, muun muassa kyseisen työtavan sovittaminen arkeen koettiin haastavana. Huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön sujumisen koettiin olevan oleellinen tekijä lapsen onnistuneeseen päivähoitoon. Lisäksi toissijaisella kiintymyssuhteella on suuri merkitys. Lapsella täytyisi olla onnistunut kiintymyssuhde vanhempaansa, jotta toissijainen kiintymyssuhde varhaiskasvattajaan voisi syntyä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomaketta, jossa oli avoimet kysymykset, jotta vastaukset olisivat mahdollisimman laajoja. Tutkimukseen osallistui neljän eri päiväkodin varhaiskasvattajat. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa käytettiin omahoitajuutta sekä kiintymyssuhdeteoriaa.
Tutkimustulokset osoittavat omahoitajan roolin tärkeyden varsinkin alle kolmivuotiaiden ryhmässä ja varhaiskasvatuksen alkaessa. Huolimatta siitä, että omahoitajuutta on toteutettu jo useita vuosia, aiheuttaa se välillä hämmennystä päiväkodeissa, muun muassa kyseisen työtavan sovittaminen arkeen koettiin haastavana. Huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön sujumisen koettiin olevan oleellinen tekijä lapsen onnistuneeseen päivähoitoon. Lisäksi toissijaisella kiintymyssuhteella on suuri merkitys. Lapsella täytyisi olla onnistunut kiintymyssuhde vanhempaansa, jotta toissijainen kiintymyssuhde varhaiskasvattajaan voisi syntyä.