JAETTU TOIMIJUUS - MONIALAINEN TIIMITYÖMALLI ASIAKKAAN TUKENA
Ajalin, Maarit (2017)
Ajalin, Maarit
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217747
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia iäkkäillä asiakkailla oli monialaisen tiimityömallin jaetusta tai jakamattomasta toimijuudesta, mitkä tekijät vaikuttivat jaetun toimijuuden rakentumiseen sekä miten työntekijät tulkitsivat asiakkaiden kokemuksia ja miten he halusivat kehittää monialaista tiimityömallia.
Tutkimukseni tilaajana oli Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen Idän palvelualue. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin asiakkaiden teemahaastatteluja sekä työntekijöiden oppimiskahvilaa. Aineisto on analysoitu kvalitatiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan vanhuksilla oli kokemuksia kaikista jaetun toimijuuden ulottuvuuksista – emotionaalisesta, kommunikatiivisesta ja supportiivisesta. Eniten kokemuksia oli välineellisestä tuesta ja luottamuksellisesta suhteesta.
Vanhukset olivat kohdanneet myös jakamatonta toimijuutta: toteutumattomia odotuksia, hylkäämisen kokemuksia ja valtakonflikteja. Yleisemmin ongelmia aiheutti henkilökemioiden keskinäinen sopimattomuus ja asiakkaan kokemus, että häntä ei kuulla.
Jaetun toimijuuden rakentumiseen vaikuttavat työntekijän lähestyttävyys eli asenne, henkilöstön ammatillisuus, vaihtuvuus ja ajankäytön haasteet sekä viestintä. Asiakkaan puolelta käsiteltäviä tekijöitä ovat tunne siitä, ettei halua olla vaivaksi, muistisairauden tuomat haasteet sekä ulkopuolisten tekijöiden tunnistaminen ja käsitteleminen.
Ammattilaiset kehittäisivät monialaisen tiimin sisäistä ja ulkoista viestintää sekä hyödyntäisivät asiakaspalautetta systemaattisemmin. Monialaisen tiimityön verkosto koettiin hyväksi tueksi yksittäiselle työntekijälle ja sen jatkokehittämiseen tulisi panostaa.
Jaetun toimijuuden kokemukset perustuvat yleensä onnistuneeseen henkilökohtaiseen viestintään. Monialaista tiimityötä voidaan tukea hyvällä sisäisellä ja ulkoisella viestinnällä. Osaava henkilöstö on monialaisen tiimityömallin ydin.
Tutkimukseni tilaajana oli Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen Idän palvelualue. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin asiakkaiden teemahaastatteluja sekä työntekijöiden oppimiskahvilaa. Aineisto on analysoitu kvalitatiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan vanhuksilla oli kokemuksia kaikista jaetun toimijuuden ulottuvuuksista – emotionaalisesta, kommunikatiivisesta ja supportiivisesta. Eniten kokemuksia oli välineellisestä tuesta ja luottamuksellisesta suhteesta.
Vanhukset olivat kohdanneet myös jakamatonta toimijuutta: toteutumattomia odotuksia, hylkäämisen kokemuksia ja valtakonflikteja. Yleisemmin ongelmia aiheutti henkilökemioiden keskinäinen sopimattomuus ja asiakkaan kokemus, että häntä ei kuulla.
Jaetun toimijuuden rakentumiseen vaikuttavat työntekijän lähestyttävyys eli asenne, henkilöstön ammatillisuus, vaihtuvuus ja ajankäytön haasteet sekä viestintä. Asiakkaan puolelta käsiteltäviä tekijöitä ovat tunne siitä, ettei halua olla vaivaksi, muistisairauden tuomat haasteet sekä ulkopuolisten tekijöiden tunnistaminen ja käsitteleminen.
Ammattilaiset kehittäisivät monialaisen tiimin sisäistä ja ulkoista viestintää sekä hyödyntäisivät asiakaspalautetta systemaattisemmin. Monialaisen tiimityön verkosto koettiin hyväksi tueksi yksittäiselle työntekijälle ja sen jatkokehittämiseen tulisi panostaa.
Jaetun toimijuuden kokemukset perustuvat yleensä onnistuneeseen henkilökohtaiseen viestintään. Monialaista tiimityötä voidaan tukea hyvällä sisäisellä ja ulkoisella viestinnällä. Osaava henkilöstö on monialaisen tiimityömallin ydin.