Markkinointisuunnitelma : case: bm International Oy
Vainio, Satu (2010)
Vainio, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047683
Tiivistelmä
Markkinointi on keskeinen osa yrityksen liiketoimintaa. Markkinointi mahdollistaa yrityksen kasvun tai kannattavuuden parantamisen. Markkinointisuunnitelma toimii näiden tavoitteiden työkaluna. Sen avulla varmistetaan, että markkinointi kohdistuu oikeille ryhmille, suunnitellut toimenpiteet ovat tehokkaita ja seurataan sitä, ovatko tavoitteet toteutuneet. Markkinointisuunnitelmassa käydään läpi yrityksen nykytila analyysien avulla. Nykytilan selvittämisen jälkeen asetetaan tavoitteet ja tehdään strategiavalinta. Markkinointisuunnitelman tulisi sisältää myös tarkka toimintasuunnitelma, eli minkälaisin ponnistuksin ja keinoin markkinointi toteutetaan. Tavoitteiden saavuttamista tulee myös seurata, jotta mahdollisia korjaavia toimenpiteitä pystytään suunnittelemaan.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona bm International Oy:lle. bm International Oy on lahtelainen kauneudenhoitoalan tuotteiden maahantuontiyritys. Yritykselle ei ole koskaan tehty kirjallista markkinointisuunnitelmaa. Yrityksen asiakaskunta on kuitenkin viimeisten parin vuoden aikana laajentunut huomattavasti, joten tarve markkinointisuunnitelmaan kuuluvien osa-alueiden läpikäymiseen oli ajankohtainen. Markkinointisuunnitelmassa keskitytään bm International Oy:n maahan-tuoman OPI-tuotemerkin näkyvyyden parantamiseen Suomen kosmetiikkamarkkinoilla käyttäen hyväksi markkinointiviestinnän keinoja.
Työn tuloksena on markkinointisuunnitelma, jota yritys voi käyttää pohjana tulevaisuudessa suunnitellessaan tarkempia ja yksityiskohtaisempia markkinointitoimenpiteitä.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona bm International Oy:lle. bm International Oy on lahtelainen kauneudenhoitoalan tuotteiden maahantuontiyritys. Yritykselle ei ole koskaan tehty kirjallista markkinointisuunnitelmaa. Yrityksen asiakaskunta on kuitenkin viimeisten parin vuoden aikana laajentunut huomattavasti, joten tarve markkinointisuunnitelmaan kuuluvien osa-alueiden läpikäymiseen oli ajankohtainen. Markkinointisuunnitelmassa keskitytään bm International Oy:n maahan-tuoman OPI-tuotemerkin näkyvyyden parantamiseen Suomen kosmetiikkamarkkinoilla käyttäen hyväksi markkinointiviestinnän keinoja.
Työn tuloksena on markkinointisuunnitelma, jota yritys voi käyttää pohjana tulevaisuudessa suunnitellessaan tarkempia ja yksityiskohtaisempia markkinointitoimenpiteitä.