Taideproduktioiden merkitys lukio-opetuksessa : Lahden kaupungin lukioiden opiskelijoiden kokemuksia
Nylund, Anna-Liisa (2017)
Nylund, Anna-Liisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317892
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kolmen Lahden kaupungin lukion opiskelijoiden mielipiteitä lukioissa järjestettävistä taideproduktioista. Työn tavoitteena on selvittää, millainen merkitys ja millaista arvoa taideproduktioilla on lukioiden nykyisille opiskelijoille. Saatujen tulosten perusteella työ tuottaa neuvoja ja suuntaviivoja Lahden lukioiden päättäjille taideproduktioiden järjestämisestä tulevaisuudessa. Työn case-esimerkkinä toimii syksyllä 2017 Lahdessa tehty musiikkiteatteriesitys Memory Scan –muistat enemmän. Kyseinen esitys oli ensimmäinen Lahdessa toteutettu kolmen lukion yhteisproduktio.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Lahden kaupungille syksyn 2017 produktiossa ohjaajana työskennellyt Suvi Vanhalakka. Työ esiteltiin myös lukioiden rehtoreille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tutkimuskyselyä, joka jaettiin sähköisesti kaikille lukioiden opiskelijoille. Tutkimuskyselyn avulla pystyttiin keräämään vastauksia laajalta vastaajakunnalta. Kyselyn analysoinnissa tukena toimivat myös omat havaintoni.
Tutkimus antaa vahvistusta sille olettamukselle, että taideaineilla ja produktiomuotoisella työskentelyllä erityispiirteineen on paljon positiivisia vaikutuksia. Taideproduktioita tulisi tehdä säännöllisesti niissä lukioissa, joissa niihin on eniten kiinnostusta. Lisäksi tulisi mahdollistaa kaikkien lukioiden opiskelijoiden mahdollisuus osallistua näihin produktioihin. Tätä pitäisi tukea esimerkiksi tekemällä produktion ja koulutyön yhdistämisestä mahdollisimman helppoa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Lahden kaupungille syksyn 2017 produktiossa ohjaajana työskennellyt Suvi Vanhalakka. Työ esiteltiin myös lukioiden rehtoreille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tutkimuskyselyä, joka jaettiin sähköisesti kaikille lukioiden opiskelijoille. Tutkimuskyselyn avulla pystyttiin keräämään vastauksia laajalta vastaajakunnalta. Kyselyn analysoinnissa tukena toimivat myös omat havaintoni.
Tutkimus antaa vahvistusta sille olettamukselle, että taideaineilla ja produktiomuotoisella työskentelyllä erityispiirteineen on paljon positiivisia vaikutuksia. Taideproduktioita tulisi tehdä säännöllisesti niissä lukioissa, joissa niihin on eniten kiinnostusta. Lisäksi tulisi mahdollistaa kaikkien lukioiden opiskelijoiden mahdollisuus osallistua näihin produktioihin. Tätä pitäisi tukea esimerkiksi tekemällä produktion ja koulutyön yhdistämisestä mahdollisimman helppoa.