"Yksi tunti ei riitä" -Asiakkaiden kokemuksia neuvolapalveluista Kainuussa
Sirviö, Henna; Petäjäjärvi, Julia; Meriläinen, Juuli (2017)
Sirviö, Henna
Petäjäjärvi, Julia
Meriläinen, Juuli
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418013
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Meriläinen Juuli, Petäjäjärvi Julia & Sirviö Henna
Työn nimi: ”Yksi tunti ei riitä” -Asiakkaiden kokemuksia neuvolapalveluista Kainuussa
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja AMK, hoitotyön koulutusohjelma
Asiasanat: neuvolapalvelut, lastenneuvola, äitiysneuvola, perhesuunnitteluneuvola
Neuvolatoiminnalla on Suomessa pitkät perinteet. Terveydenhuoltojärjestelmä kuitenkin muuttuu nykyaikaisemmaksi ja myös neuvolapalveluiden täytyy uudistua. Palveluja muutetaan yhä enemmän sähköisiksi etäpalveluiksi ja asiakkaita osallistetaan omaan hoitoonsa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää neuvolapalveluiden toimintaa Kainuussa asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa neuvoloille neuvolapalveluiden kehittämiseen asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ovat:
1. Miten asiakkaat kokevat nykypäivän neuvolapalvelut Kainuun alueella?
2. Miten asiakkaat haluavat kehittää Kainuun neuvolapalveluita?
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa on lisäksi laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla 17–52-vuotiailta neuvolapalveluiden asiakkailta elo-syyskuussa 2017. Kysely sisälsi strukturoituja eli vaihtoehto-, monivalinta- ja skaalakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Strukturoidut kysymykset analysoitiin PSPP-ohjelmalla ja avoimet induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksina opinnäytetyössä on, että suurin osa vastaajista haluaa jatkaa saman hoitajan/lääkärin kanssa hoitosuhdetta mahdollisimman pitkään, esimerkiksi äitiysneuvolasta lastenneuvolaan. Suurin osa vastaajista on sitä mieltä, että puhelinaikoja on liian vähän. Suurin osa vastaajista haluaa edelleen paperiesitteitä.
Johtopäätöksinä on, että asiakkaat kokivat neuvolapalvelut suurimmaksi osaksi myönteisinä, mutta yhteydenottamisessa puhelimitse neuvolaan on ongelmia. Myös nettiajanvarausta pitää kehittää selkeämmäksi ja sen käyttöä ohjeistaa asiakkaille. Kehittämistarpeina Kainuun neuvoloille esitettiin puhelinaikojen lisääminen ja/tai pidentäminen, takaisinsoittopalvelu ja omahoitaja-/omalääkäritoiminnan jatkamista. Neuvoloissa täytyy jakaa enemmän tietoa nettiajanvarauksesta, sillä iso osa vastaajista ei ollut tai osannut käyttää nettiajanvarausta.
Tekijä(t): Meriläinen Juuli, Petäjäjärvi Julia & Sirviö Henna
Työn nimi: ”Yksi tunti ei riitä” -Asiakkaiden kokemuksia neuvolapalveluista Kainuussa
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja AMK, hoitotyön koulutusohjelma
Asiasanat: neuvolapalvelut, lastenneuvola, äitiysneuvola, perhesuunnitteluneuvola
Neuvolatoiminnalla on Suomessa pitkät perinteet. Terveydenhuoltojärjestelmä kuitenkin muuttuu nykyaikaisemmaksi ja myös neuvolapalveluiden täytyy uudistua. Palveluja muutetaan yhä enemmän sähköisiksi etäpalveluiksi ja asiakkaita osallistetaan omaan hoitoonsa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää neuvolapalveluiden toimintaa Kainuussa asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa neuvoloille neuvolapalveluiden kehittämiseen asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ovat:
1. Miten asiakkaat kokevat nykypäivän neuvolapalvelut Kainuun alueella?
2. Miten asiakkaat haluavat kehittää Kainuun neuvolapalveluita?
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa on lisäksi laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla 17–52-vuotiailta neuvolapalveluiden asiakkailta elo-syyskuussa 2017. Kysely sisälsi strukturoituja eli vaihtoehto-, monivalinta- ja skaalakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Strukturoidut kysymykset analysoitiin PSPP-ohjelmalla ja avoimet induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksina opinnäytetyössä on, että suurin osa vastaajista haluaa jatkaa saman hoitajan/lääkärin kanssa hoitosuhdetta mahdollisimman pitkään, esimerkiksi äitiysneuvolasta lastenneuvolaan. Suurin osa vastaajista on sitä mieltä, että puhelinaikoja on liian vähän. Suurin osa vastaajista haluaa edelleen paperiesitteitä.
Johtopäätöksinä on, että asiakkaat kokivat neuvolapalvelut suurimmaksi osaksi myönteisinä, mutta yhteydenottamisessa puhelimitse neuvolaan on ongelmia. Myös nettiajanvarausta pitää kehittää selkeämmäksi ja sen käyttöä ohjeistaa asiakkaille. Kehittämistarpeina Kainuun neuvoloille esitettiin puhelinaikojen lisääminen ja/tai pidentäminen, takaisinsoittopalvelu ja omahoitaja-/omalääkäritoiminnan jatkamista. Neuvoloissa täytyy jakaa enemmän tietoa nettiajanvarauksesta, sillä iso osa vastaajista ei ollut tai osannut käyttää nettiajanvarausta.