Learning Clinical Competence with Mobile Technology in Nursing Education : A descriptive literature review
Kihnula, Noora (2017)
Kihnula, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618221
Tiivistelmä
Mobiiliteknologian käyttäminen osana opetusta on kasvanut viime vuosikymmenten aikana ja viime vuosina sen osuus on kasvussa myös sairaanhoitajaopinnoissa. Tutkimustieto mobiiliteknologian vaikutuksista opetukseen ja oppimiseen on arvokasta pääomaa tulevaisuutta varten. Kliinisen opetuksen osuus sairaanhoitajan koulutuksesta kattaa kaksi kolmas osaa kokonaiskoulutuksesta. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvailla kuinka mobiiliteknologiaa käytetään kliinisten aineiden koulutuksessa. Tavoitteena on kerätä tietoa ja hyödyntää saatua tietoa sairaanhoitajakoulutuksen kliinisen koulutuksen kehittämisessä.
Artikkelit kerättiin luotettavista tietokannoista, kuten CINAHL, Medic, Medline, ERIC ja Science Direct. Haku tuotti 678 tulosta. Otsikot käytiin lävitse ja sisäänottokriteereiden perusteella 79 artikkelia otettiin syvempään tarkasteluun. Lopulta 15 artikkelia valikoitui osaksi tätä kirjallisuuskatsausta. Induktiivisen sekä deduktiivisen analyysin periaatteita käytettiin materiaalin analysointiin.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella mobiiliteknologia on löytänyt tiensä myös sairaanhoitajakoulutukseen. Kämmentietokoneet, älypuhelimet, kannettavat/tabletit sekä medialaitteet toimivat kliinisten taitojen oppimista edesauttavina laitteina. Ne toimivat lähdetietokantoina, harjotustyökaluina, domentointivälineinä sekä kommunikaatiötyökaluina. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat mobiiliteknologian lähinnä tukevan oppimista, mutta sen tietyt piirteet saattoivat myös vaikeuttaa oppimisprosessia.
Tänä päivänä lähes jokaisen ylemmän asteen opiskelijoiden omistaessa älypuhelimen, opettajilla on automaattisesti teknologinen työkalu käytettävissä. Täten on selvää, että lisätutkimusta tarvitaan koskien älypuhelimien käyttöä sairaanhoitajakoulutuksessa. Lisäksi tutkimusta tulisi kohdetaa nimenomaan niihin mobiiliapplikaatioihin tai simulaatioihin mitä koulutuksessa käytetään. Myöskin mobiiliteknologian käyttö suomalaisessa sairaanhoitajakoulutuksessa kaipaa lisää tutkimusta, jotta tulevien hoitajien oppimismenetelmiä voitaisiin kehittää edelleen.
Artikkelit kerättiin luotettavista tietokannoista, kuten CINAHL, Medic, Medline, ERIC ja Science Direct. Haku tuotti 678 tulosta. Otsikot käytiin lävitse ja sisäänottokriteereiden perusteella 79 artikkelia otettiin syvempään tarkasteluun. Lopulta 15 artikkelia valikoitui osaksi tätä kirjallisuuskatsausta. Induktiivisen sekä deduktiivisen analyysin periaatteita käytettiin materiaalin analysointiin.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella mobiiliteknologia on löytänyt tiensä myös sairaanhoitajakoulutukseen. Kämmentietokoneet, älypuhelimet, kannettavat/tabletit sekä medialaitteet toimivat kliinisten taitojen oppimista edesauttavina laitteina. Ne toimivat lähdetietokantoina, harjotustyökaluina, domentointivälineinä sekä kommunikaatiötyökaluina. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat mobiiliteknologian lähinnä tukevan oppimista, mutta sen tietyt piirteet saattoivat myös vaikeuttaa oppimisprosessia.
Tänä päivänä lähes jokaisen ylemmän asteen opiskelijoiden omistaessa älypuhelimen, opettajilla on automaattisesti teknologinen työkalu käytettävissä. Täten on selvää, että lisätutkimusta tarvitaan koskien älypuhelimien käyttöä sairaanhoitajakoulutuksessa. Lisäksi tutkimusta tulisi kohdetaa nimenomaan niihin mobiiliapplikaatioihin tai simulaatioihin mitä koulutuksessa käytetään. Myöskin mobiiliteknologian käyttö suomalaisessa sairaanhoitajakoulutuksessa kaipaa lisää tutkimusta, jotta tulevien hoitajien oppimismenetelmiä voitaisiin kehittää edelleen.