Kansainvälisen kasvun suunnitteluprojekti : Case; Arkkitehtitoimisto kansainvälistyy - kohteena Nepal
Rossi, Hanna (2017)
Lataukset:
Rossi, Hanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718282
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suomalaisen arkkitehtitoimiston kansainvälisen kasvun suunnitteluprojektia, jossa yrityksen tavoite on kansainvälistyä ja aloittaa vientitoimintaa Nepalissa.
Opinnäytetyön kohdeyritys on Suomessa menestynyt, vankan ammattitaidon omaava arkkitehtitoimisto. Yrityksen johtohenkilöt olivat saaneet vihjeitä Nepalin maanjäristyksen jälkeisistä uudelleenrakennusprojekteista ja he näkevät ne mahdollisuutena yrityksen huippuosaamiselle: suunnittelulle ja uudisrakentamiselle.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin vierailuilla Nepaliin ja opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu osioista: projekti, kansainvälinen markkinatieto ja henkilöstön osaamisen kehittäminen. Teoreettisen viitekehyksen keskeinen teema on yrityksen kansainvälistyminen ja Nepalin liiketoimintaympäristö.
Kokonaisuudessaan markkinaselvityksen luoma käsitys Nepalista oli hyvin tarpeellinen ja suuntaa antava. Vierailut Nepaliin ovat antaneet selkeän kuvan maan todellisesta tilanteesta: toimintaympäristöä on vaikea ennustaa, maan taloudellinen tilanne on haasteellinen ja rakentamiseen liittyvät projektit etenevät hitaasti johtuen maan poliittisesta tilanteesta. Projekti oli onnistunut ja se täytti sille asetetut vaatimukset aikataulun, toteutuksen ja tulosten osalta.
Opinnäytetyön kohdeyritys on Suomessa menestynyt, vankan ammattitaidon omaava arkkitehtitoimisto. Yrityksen johtohenkilöt olivat saaneet vihjeitä Nepalin maanjäristyksen jälkeisistä uudelleenrakennusprojekteista ja he näkevät ne mahdollisuutena yrityksen huippuosaamiselle: suunnittelulle ja uudisrakentamiselle.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin vierailuilla Nepaliin ja opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu osioista: projekti, kansainvälinen markkinatieto ja henkilöstön osaamisen kehittäminen. Teoreettisen viitekehyksen keskeinen teema on yrityksen kansainvälistyminen ja Nepalin liiketoimintaympäristö.
Kokonaisuudessaan markkinaselvityksen luoma käsitys Nepalista oli hyvin tarpeellinen ja suuntaa antava. Vierailut Nepaliin ovat antaneet selkeän kuvan maan todellisesta tilanteesta: toimintaympäristöä on vaikea ennustaa, maan taloudellinen tilanne on haasteellinen ja rakentamiseen liittyvät projektit etenevät hitaasti johtuen maan poliittisesta tilanteesta. Projekti oli onnistunut ja se täytti sille asetetut vaatimukset aikataulun, toteutuksen ja tulosten osalta.