JIRA Service Deskin käyttöönotto ja hyödyt yritykselle
Chatlikov, Artem (2017)
Chatlikov, Artem
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718446
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli asentaa ja konfiguroida JIRA Software -sovellus sekä sen lisäosa JIRA Service Desk. Lisäksi työssä käsiteltiin JIRA Softwaren ja JIRA Service Deskin hyötyjä niitä käyttäville yrityksille ja tiimeille.
Opinnäytetyössä kerrotaan Atlassianista, JIRA Softwaren kehittäjäyrityksestä sekä Atlassianin tärkeimmistä arvoista, jotka ajavat heidän sovelluskehitystään. Tämän lisäksi työssä kuvaillaan lyhyesti muita Atlassianin tuoteportfolioon kuuluvia sovelluksia.
Työn esimerkkiasennuksessa käytettiin hyväksi Vagrantia, virtuaalikoneiden hallintaan tarkoitettua ohjelmistoa, sekä Virtualboxia, virtualisointiohjelmistoa. Sovellus asennettiin virtualbox-virtuaalikoneeseen ja siihen otettiin yhteys kyseisen virtuaalikoneen isäntäkoneen internet-selaimen avulla. Työssä tutkitaan JIRA Softwaren ja JIRA Service Deskin ominaisuuksia sekä erilaisia konfiguraatiomahdollisuuksia. JIRAn projektit rakentuvat kahdeksasta eri konfiguraatiokokoelmasta, jotka käsitellään tässä työssä.
JIRA Service Desk asennettiin suoraan JIRAan lisäosana ja testauksessa käytettiin sekä sähköposti-integraatiota että asiakasportaalia. Työssä verrataan Service Deskin vastaavuuksia tavallisiin JIRA-projekteihin. JIRA Service Desk täyttää ITIL-sertifikaatin, mikä tekee siitä tutkitusti toimivan ratkaisun muutos- ja ongelmanhallintaan.
Opinnäytetyössä kerrotaan Atlassianista, JIRA Softwaren kehittäjäyrityksestä sekä Atlassianin tärkeimmistä arvoista, jotka ajavat heidän sovelluskehitystään. Tämän lisäksi työssä kuvaillaan lyhyesti muita Atlassianin tuoteportfolioon kuuluvia sovelluksia.
Työn esimerkkiasennuksessa käytettiin hyväksi Vagrantia, virtuaalikoneiden hallintaan tarkoitettua ohjelmistoa, sekä Virtualboxia, virtualisointiohjelmistoa. Sovellus asennettiin virtualbox-virtuaalikoneeseen ja siihen otettiin yhteys kyseisen virtuaalikoneen isäntäkoneen internet-selaimen avulla. Työssä tutkitaan JIRA Softwaren ja JIRA Service Deskin ominaisuuksia sekä erilaisia konfiguraatiomahdollisuuksia. JIRAn projektit rakentuvat kahdeksasta eri konfiguraatiokokoelmasta, jotka käsitellään tässä työssä.
JIRA Service Desk asennettiin suoraan JIRAan lisäosana ja testauksessa käytettiin sekä sähköposti-integraatiota että asiakasportaalia. Työssä verrataan Service Deskin vastaavuuksia tavallisiin JIRA-projekteihin. JIRA Service Desk täyttää ITIL-sertifikaatin, mikä tekee siitä tutkitusti toimivan ratkaisun muutos- ja ongelmanhallintaan.