Talotekniikka-lehti.fi:n digistrategia : Miten ammattimedia menestyy verkossa?
Kärkkäinen, Minna (2017)
Kärkkäinen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418066
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa otetaan selvää, millaiset elementit vaikuttavat verkkojulkaisun menestykseen, millaiseksi verkkomediaksi Talotekniikka-lehti.fi koetaan ja mihin suuntaan sitä pitäisi kehittää. Miten julkaisun pariin saadaan uusia kävijöitä, ja miten kävijät saadaan sitoutettua? Aihetta kartoitetaan toimituksellisen työn näkökulmasta: millaisiin asioihin resurssit kannattaa käyttää, jotta verkkojulkaisun tekeminen on mahdollisimman tehokasta.
Talotekniikka-lehden verkkojulkaisun kävijätilastot kertovat, että digitaaliselle julkaisulle on alati enemmän kysyntää. Mitä nuoremmasta lukijasta on kyse, sitä varmempaa on, että internet ja mobiililaitteet ovat hänelle tärkein tapa lukea ja katsella median sisältöjä. Tutkimuksessa esitellään muutama hyvin menestynyt verkkomedia ja kerrotaan, millaisella strategialla nämä ovat onnistuneet tekemään digimuutoksen.
Talotekniikka-lehti.fi-verkkojulkaisua tutkittiin sivuilla kävijöihin ja alan opiskelijoihin kohdennetulla kyselytutkimuksella. Lisäksi julkaisun kävijätietoja ja käyttötapoja avattiin Google Analytics -ohjelmalla. Näin saatiin selville esimerkiksi tarkat kävijämäärät ja suosituimmat aihevalinnat. Julkaisua analysoitiin myös hakukoneoptimoinnin (SEO) näkökulmasta. Näiden tulosten perusteella Talotekniikka-lehti.fi:lle laadittiin digistrategia.
Talotekniikka-alan tulevaisuuden kannalta on todella olennaista, miten ala ja sen ykkösjulkaisu, Talotekniikka-lehti, näyttäytyvät verkossa. Laadukkaan tiedon tarjoaminen ei ole julkaisualustasta kiinni. Sitä voidaan tarjoilla muun muassa paperisessa lehdessä, verkkosivuilla, sähköpostissa, tapahtumissa ja sosiaalisessa mediassa. Niissä kaikissa pitää näkyä lehden oma ääni: se tekee juuri tästä lehdestä erityisen.
Verkkojulkaisussa tulee hyödyntää verkon parhaita puolia: nopeutta, vuorovaikutteisuutta ja muokattavuutta. Verkkoanalytiikka on tuotava osaksi toimitusrutiinia. Saatua tietoa tulee hyödyntää paitsi verkkojulkaisun, myös paperisen julkaisun kehittämisessä.
Talotekniikka-lehden verkkojulkaisun kävijätilastot kertovat, että digitaaliselle julkaisulle on alati enemmän kysyntää. Mitä nuoremmasta lukijasta on kyse, sitä varmempaa on, että internet ja mobiililaitteet ovat hänelle tärkein tapa lukea ja katsella median sisältöjä. Tutkimuksessa esitellään muutama hyvin menestynyt verkkomedia ja kerrotaan, millaisella strategialla nämä ovat onnistuneet tekemään digimuutoksen.
Talotekniikka-lehti.fi-verkkojulkaisua tutkittiin sivuilla kävijöihin ja alan opiskelijoihin kohdennetulla kyselytutkimuksella. Lisäksi julkaisun kävijätietoja ja käyttötapoja avattiin Google Analytics -ohjelmalla. Näin saatiin selville esimerkiksi tarkat kävijämäärät ja suosituimmat aihevalinnat. Julkaisua analysoitiin myös hakukoneoptimoinnin (SEO) näkökulmasta. Näiden tulosten perusteella Talotekniikka-lehti.fi:lle laadittiin digistrategia.
Talotekniikka-alan tulevaisuuden kannalta on todella olennaista, miten ala ja sen ykkösjulkaisu, Talotekniikka-lehti, näyttäytyvät verkossa. Laadukkaan tiedon tarjoaminen ei ole julkaisualustasta kiinni. Sitä voidaan tarjoilla muun muassa paperisessa lehdessä, verkkosivuilla, sähköpostissa, tapahtumissa ja sosiaalisessa mediassa. Niissä kaikissa pitää näkyä lehden oma ääni: se tekee juuri tästä lehdestä erityisen.
Verkkojulkaisussa tulee hyödyntää verkon parhaita puolia: nopeutta, vuorovaikutteisuutta ja muokattavuutta. Verkkoanalytiikka on tuotava osaksi toimitusrutiinia. Saatua tietoa tulee hyödyntää paitsi verkkojulkaisun, myös paperisen julkaisun kehittämisessä.