Paikallisten tilitoimistojen palveluntarjonta nyt ja tulevaisuudessa
Leskinen, Santeri (2017)
Leskinen, Santeri
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818575
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Mikkelin alueen tilitoimistojen nykyistä ja tulevaisuuden palvelutarjontaa. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitä palveluita Mikkelin tilitoimistot tarjoavat nyt ja millaisia kehittämistarpeita tilitoimistojen asiantuntijoiden mielestä palveluille on tulevaisuudessa.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä luvussa käsitellään tilitoimistojen tarjoamia palveluita ja tarkemmin näiden palveluiden prosesseja. Myös sähköistä taloushallintoa ja ohjelmistoja käsitellään ensimmäisessä teoriaosuuden luvussa. Toisessa luvussa käsitellään palveluita yleisellä tasolla, asiantuntijapalveluiden tuotteistamista ja palvelumuotoilua. Opinnäytetyön päätutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston kerääminen suoritettiin kyselyn ja haastattelun menetelmillä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat kaikki Mikkelin alueen tilitoimistot, lähikuntien tilitoimistoja ei otettu mukaan tutkimukseen.
Perinteiset taloushallinnon palvelut, kuten kirjanpito ja tilinpäätös, muodostavat rungon tilitoimistojen tarjoamille palveluille. Tietyt asiantuntijapalvelut kuuluvat pääsääntöisesti kaikkien tutkimuksen tilitoimistojen palvelutarjontaan mutta tarjottavissa asiantuntijapalveluissa on myös tilitoimistokohtaisia eroavaisuuksia. Palveluiden kehittämistarpeet tulevaisuudessa painottuvat henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
Asiantuntijapalveluiden osuus kaikista palveluista on vielä pieni, mutta tilitoimistot uskovat niiden osuuden kasvavan tulevaisuudessa. Sähköisen taloushallinnon yleistyminen ja ohjelmien kehittyminen muokkaavat tilitoimiston työntekijöiden työtä. Työn kuvan muuttuessa myös työntekijöiden osaamistarpeet painottuvat enemmän järjestelmäosaamiseen ja asiantuntijana toimimiseen.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä luvussa käsitellään tilitoimistojen tarjoamia palveluita ja tarkemmin näiden palveluiden prosesseja. Myös sähköistä taloushallintoa ja ohjelmistoja käsitellään ensimmäisessä teoriaosuuden luvussa. Toisessa luvussa käsitellään palveluita yleisellä tasolla, asiantuntijapalveluiden tuotteistamista ja palvelumuotoilua. Opinnäytetyön päätutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston kerääminen suoritettiin kyselyn ja haastattelun menetelmillä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat kaikki Mikkelin alueen tilitoimistot, lähikuntien tilitoimistoja ei otettu mukaan tutkimukseen.
Perinteiset taloushallinnon palvelut, kuten kirjanpito ja tilinpäätös, muodostavat rungon tilitoimistojen tarjoamille palveluille. Tietyt asiantuntijapalvelut kuuluvat pääsääntöisesti kaikkien tutkimuksen tilitoimistojen palvelutarjontaan mutta tarjottavissa asiantuntijapalveluissa on myös tilitoimistokohtaisia eroavaisuuksia. Palveluiden kehittämistarpeet tulevaisuudessa painottuvat henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
Asiantuntijapalveluiden osuus kaikista palveluista on vielä pieni, mutta tilitoimistot uskovat niiden osuuden kasvavan tulevaisuudessa. Sähköisen taloushallinnon yleistyminen ja ohjelmien kehittyminen muokkaavat tilitoimiston työntekijöiden työtä. Työn kuvan muuttuessa myös työntekijöiden osaamistarpeet painottuvat enemmän järjestelmäosaamiseen ja asiantuntijana toimimiseen.