Ilmaisun monet muodot : Lasten kuvallisen ilmaisun ja ajattelun toteuttaminen Mikkelin varhaiskasvatuksessa
Liimatainen, Niina; Kiljunen, Ella (2017)
Liimatainen, Niina
Kiljunen, Ella
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818582
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan lastentarhanopettajien näkemyksiä siitä, kuinka Mikkelin varhaiskasvatuksen kuvataidekasvatuksessa tuetaan lapsen kuvallista ilmaisua ja ajattelua. Aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatussuunnitelman mukaan lasten kuvailmaisua ja kuvallista ajattelua tulisi tukea. Opinnäytetyön tavoitteena on saada suuntaa antavaa tietoa Mikkelin varhaiskasvatuksen kuvataidekasvatuksen nykytilasta. Tutkimuskysymyksinä pohditaan, miten eri tekijät vaikuttavat lastentarhanopettajien mahdollisuuksiin tukea lapsen kuvallista ilmaisua ja ajattelua sekä niiden kehittymistä varhaiskasvatuksessa. Alakysymyksinä selvitetään, minkälaisia haasteita lasten kuvallisen ajattelun ja kuvailmaisun kehittymisen tukemisesta muodostuu lastentarhanopettajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisellä, eli kvantitatiivisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä Webropol-ohjelman avulla. Opinnäytetyötä varten tutkimusluvat anottiin Mikkelin varhaiskasvatuksen varhaiskasvatusjohtajalta. Opinnäytetyön tutkimistulokset ovat hyödynnettävissä esimerkiksi Mikkelin varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutuksen tarpeita arvioidessa.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista kävi ilmi, että lähes jokainen kyselyyn vastanneista lastentarhanopettajista piti varhaiskasvatuksen kuvallista toimintaa sekä sen merkitystä lapsen kehitykselle merkittävänä. Kyselyyn vastanneet lastentarhanopettajat arvioivat, että heidän vastuullaan olevissa lapsiryhmissä lapsilla oli erittäin hyvät mahdollisuudet kokeilla monipuolisesti erilaisia tapoja, välineitä ja materiaaleja kuvien tuottamiseen. Opinnäytetyön tutkimustuloksien mukaan lastentarhanopettajat nimesivät kuvalliseen toimintaan ja suunnitteluun liittyvien haasteiden koskettavan materiaaleja, niiden rajallisuutta, hankintaa ja kustannuksia. Tuloksien mukaan lähes puolet vastanneista lastentarhanopettajista koki saaneensa ainakin osittain liian vähän koulutusta kuvallisten toimintojen ohjaamiseen sekä taiteesta ja kuvista keskustelemiseen. Tutkimustulosten myötä selvisi, että osa kyselyyn vastanneista lastentarhanopettajista piti haasteena kuvallisen toiminnan suunnittelun ja toteutuksen ajan käyttöä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisellä, eli kvantitatiivisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä Webropol-ohjelman avulla. Opinnäytetyötä varten tutkimusluvat anottiin Mikkelin varhaiskasvatuksen varhaiskasvatusjohtajalta. Opinnäytetyön tutkimistulokset ovat hyödynnettävissä esimerkiksi Mikkelin varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutuksen tarpeita arvioidessa.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista kävi ilmi, että lähes jokainen kyselyyn vastanneista lastentarhanopettajista piti varhaiskasvatuksen kuvallista toimintaa sekä sen merkitystä lapsen kehitykselle merkittävänä. Kyselyyn vastanneet lastentarhanopettajat arvioivat, että heidän vastuullaan olevissa lapsiryhmissä lapsilla oli erittäin hyvät mahdollisuudet kokeilla monipuolisesti erilaisia tapoja, välineitä ja materiaaleja kuvien tuottamiseen. Opinnäytetyön tutkimustuloksien mukaan lastentarhanopettajat nimesivät kuvalliseen toimintaan ja suunnitteluun liittyvien haasteiden koskettavan materiaaleja, niiden rajallisuutta, hankintaa ja kustannuksia. Tuloksien mukaan lähes puolet vastanneista lastentarhanopettajista koki saaneensa ainakin osittain liian vähän koulutusta kuvallisten toimintojen ohjaamiseen sekä taiteesta ja kuvista keskustelemiseen. Tutkimustulosten myötä selvisi, että osa kyselyyn vastanneista lastentarhanopettajista piti haasteena kuvallisen toiminnan suunnittelun ja toteutuksen ajan käyttöä.