Palveluportaalin toiminta-arkkitehtuuri
Hirvonen, Tomi (2017)
Hirvonen, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918899
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toiminta-arkkitehtuuri Kevan tulevasta palveluportaalista. Tehtävänä oli suunnitella kuinka palvelu toimisi ja ketkä toimijat voisivat palvelua käyttää asiakkaana sekä selvittää portaalin sisällöntuottajia.
Viitekehyksenä käytettiin JHS 179 kokonaisarkkitehtuurimenetelmää. JHS 179 yhtenä päätarkoituksena on parantaa sähköistä asiointia ja parantaa rekisterien sekä tietojen käyttöä. Kokonaisarkkitehtuuria tehdään yleensä kokonaisista organisaatioista, mutta se sopii myös pienempään kehittämiskohteeseen menetelmäksi. Kokonaisarkkitehtuurin yhtenä osana on opinnäytetyössä tarvittu toiminta-arkkitehtuuri. Tietoperustaa hankittiin eniten kokonaisarkkitehtuurista, toiminta-arkkitehtuurin osien mallintamisesta ja toimeksiantajan toimialasta. Palveluportaalin toiminnallisuudet ja sisältö selvitettiin haastattelemalla useita toimeksiantajan työntekijöitä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin mallinnettua ja listattua toiminta arkkitehtuurin mallit, joiden avulla voidaan viestiä portaalista useille toimijoille. Tuloksia voidaan käyttää apuna palveluportaalin suunnittelussa, toteuttamisessa ja ylläpidossa. Toiminta-arkkitehtuurista hyötyy eniten palveluportaalin toteuttajat.
Viitekehyksenä käytettiin JHS 179 kokonaisarkkitehtuurimenetelmää. JHS 179 yhtenä päätarkoituksena on parantaa sähköistä asiointia ja parantaa rekisterien sekä tietojen käyttöä. Kokonaisarkkitehtuuria tehdään yleensä kokonaisista organisaatioista, mutta se sopii myös pienempään kehittämiskohteeseen menetelmäksi. Kokonaisarkkitehtuurin yhtenä osana on opinnäytetyössä tarvittu toiminta-arkkitehtuuri. Tietoperustaa hankittiin eniten kokonaisarkkitehtuurista, toiminta-arkkitehtuurin osien mallintamisesta ja toimeksiantajan toimialasta. Palveluportaalin toiminnallisuudet ja sisältö selvitettiin haastattelemalla useita toimeksiantajan työntekijöitä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin mallinnettua ja listattua toiminta arkkitehtuurin mallit, joiden avulla voidaan viestiä portaalista useille toimijoille. Tuloksia voidaan käyttää apuna palveluportaalin suunnittelussa, toteuttamisessa ja ylläpidossa. Toiminta-arkkitehtuurista hyötyy eniten palveluportaalin toteuttajat.