Näytä suppeat kuvailutiedot

Yhteistoiminnallinen tanssikoreografia : StarLine Cheer and Dance Schoolin 12-15-vuotiaat showtanssijat

Stenberg, Marika (2017)

dc.contributor.authorStenberg, Marika
dc.date.accessioned2017-11-30T10:38:28Z
dc.date.available2017-11-30T10:38:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2017112818695
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/136790
dc.description.abstractOpinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa yhteistoiminnallinen tanssikoreografia StarLine Cheer and Dance Schoolin 12–15-vuotiaiden showtanssijoiden kanssa. Tavoitteina on kehittää tanssijoiden ilmaisutaitoa ja esiintymisvarmuutta, tuottaa StarLine Cheer and Dance Schoolin käyttöön uusi koreografia yhteistoiminnallisia toimintamenetelmiä hyödyntäen sekä lisätä tanssijoiden viikoittaista tanssiharjoitusten määrää. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on koottu suomalaisesta ja englanninkielisestä kirjallisuudesta sekä artikkeleista, tutkimuksista ja haastatteluista. Teoreettinen viitekehys käsittelee yhteistoiminnallisuutta ja yhteistoiminnallisia toimintamenetelmiä, tanssin määrittelemistä, nuoren tanssijan fysiologisia muutoksia ja psykologisia haasteita sekä tanssikoreografian osa-alueita. Opinnäytetyöprosessi alkoi yhteistoiminnalliseen koreografiaan mahdollisesti osallistuvien nuorten tapaamisella kesän alussa. Tämän jälkeen pidettiin kaksi ideariiheä, joissa ideoitiin koreografiaa yhdessä nuorten kanssa. Koreografian luominen tapahtui näiden pohjalta. Syksyllä aloitettiin yhteistoiminnallisen koreografian harjoittelu. Kolmannen ja viidennen harjoitusviikon kohdalla järjestettiin työpaja. Näissä työpajoissa keskusteltiin ja muokattiin koreografiaa opinnäytetyössä kirjattujen yhteistoiminnallisten toimintamenetelmien mukaisesti. Lokakuun lopussa koreografia esitettiin osana Rollottaa-konserttia. Viimeisenä prosessiin kuuluivat tanssijoiden palautteen kysyminen ja analysoiminen.fi
dc.description.abstractThe aim of this thesis was to produce a cooperative dance choreography with the StarLine Cheer and Dance School’s 12–15-year-old show dancers. The purposes of the thesis was to develop the dancers’ art of expression and aplomb, produce a new dance choreography for the StarLine Cheer and Dance School using cooperative methods, and increase the amount of weekly dance practices for the dancers. The theoretical framework of the thesis was gathered from Finnish and English literature as well as from articles, researches and interviews. The theory framework comprises cooperativity and cooperative methods, definitions of dance, young dancer’s physiologic changes and psychological challenges together with different parts of dance choreography. The process of the thesis started by meeting the youth who might join the cooperative choreography in the beginning of the summer. This was followed by two brainstorming sessions where the choreography was being initiated with the youth. The choreography was created based on these sessions. The training of the cooperative choreography started in autumn. A workshop was held in the third and the fifth practice week. In these workshops there were discussions and the choreography was being modified according to the thesis cooperative methods. The choreography was presented as part of the Rollottaa-concert at the end of October, 2017. Finally, the process was closed by asking for feedback from the dancers and by analysing it.en
dc.language.isofin
dc.publisherLapin ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleYhteistoiminnallinen tanssikoreografia : StarLine Cheer and Dance Schoolin 12-15-vuotiaat showtanssijatfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/69993
dc.organizationLapin ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationLapin ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordkoreografia
dc.subject.keywordnuoret
dc.subject.keywordtanssi
dc.subject.keywordtanssijat
dc.subject.keywordyhteistoiminnallisuus
dc.subject.specializationHyvinvointivalmennus
dc.subject.degreeprogramfi=Liikunta-ala|sv=Idrottsbranschen|en=Sports studies|
dc.subject.disciplineLiikunta ja vapaa-aika


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot