Kuluttajan asema verkkokaupan konkurssissa
Kleemola, Linda (2017)
Kleemola, Linda
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319393
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutustun kuluttajan asemaan ja oikeuksiin verkkokaupan sekä digitaalipalvelun tuottajan konkurssissa. Kiihtynyt kilpailu vastaavilla yritysmarkkinoilla näkyy osittain muun muassa taloudellisten ongelmien lisääntymisenä. Taloudelliset ongelmat saattavat johtaa yrityksen lopulliseen maksukyvyttömyyteen. Tällöin toimivaltainen tuomioistuin tekee päätöksen yrityksen konkurssiin asettamisesta. Työni tavoitteena on tutkia tarkemmin kuluttajalle lain mukaan kuuluvia oikeuksia etämyynnissä, konkurssiprosessin etenemistä, sekä kuinka konkurssin tuomat oikeusvaikutukset näkyvät kuluttajan asemassa.
Tutkimus on toteutettu lainopillisella tutkimusmenetelmällä. Teoria pohjautuu voimassa olevan lain tutkimiseen ja tulkintaan sekä oikeuskirjallisuuteen. Laista pohjautuvan teorian tueksi olen myös käyttänyt Kuluttaja-asiamiehen linjauksia, EU:n antamia tiedotteita sekä muita aihetta käsitteleviä artikkeleita ja uutisia.
Tutkimuksesta selviävät seikat, jotka nousevat kuluttajalle ajankohtaiseksi, mikäli tämä päätyy osaksi verkkokaupan konkurssia tavanomaisten kauppasopimusten osalta. Keskeisintä on kuluttajan toiminta velkojan asemassa sekä muutokset tämän oikeuksissa koskien tavaran saantia ja palautusta sekä maksujen hyvitystä. Huomionarvoista on, että perinteinen konkurssilaki soveltuu vaivoin verkkokaupan konkurssitilanteeseen. Näin on todettu myös digitaalipalveluiden osalta. Tämän lisäksi kuluttaja on vaarassa jäädä täysin ilman oikeussuojakeinoja digitaalipalveluiden tuottajan konkurssissa. Mikäli palveluntarjoajan palvelin sijaitsee toisessa maassa, ei Suomen lainsäädäntöä sovelleta automaattisesti esimerkiksi kuluttajaoikeuksien osalta.
Tutkimus on toteutettu lainopillisella tutkimusmenetelmällä. Teoria pohjautuu voimassa olevan lain tutkimiseen ja tulkintaan sekä oikeuskirjallisuuteen. Laista pohjautuvan teorian tueksi olen myös käyttänyt Kuluttaja-asiamiehen linjauksia, EU:n antamia tiedotteita sekä muita aihetta käsitteleviä artikkeleita ja uutisia.
Tutkimuksesta selviävät seikat, jotka nousevat kuluttajalle ajankohtaiseksi, mikäli tämä päätyy osaksi verkkokaupan konkurssia tavanomaisten kauppasopimusten osalta. Keskeisintä on kuluttajan toiminta velkojan asemassa sekä muutokset tämän oikeuksissa koskien tavaran saantia ja palautusta sekä maksujen hyvitystä. Huomionarvoista on, että perinteinen konkurssilaki soveltuu vaivoin verkkokaupan konkurssitilanteeseen. Näin on todettu myös digitaalipalveluiden osalta. Tämän lisäksi kuluttaja on vaarassa jäädä täysin ilman oikeussuojakeinoja digitaalipalveluiden tuottajan konkurssissa. Mikäli palveluntarjoajan palvelin sijaitsee toisessa maassa, ei Suomen lainsäädäntöä sovelleta automaattisesti esimerkiksi kuluttajaoikeuksien osalta.