Urheilu- ja sponsorimarkkinoinnin kehittäminen
Teliö, Matias; Reichmuth, Markus (2017)
Teliö, Matias
Reichmuth, Markus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia urheilu- sekä sponsorimarkkinoinnin nykytilaa Suomessa ja etsiä keinoja etenkin seurojen ja yksilöurheilijoiden sponsorimarkkinoinnin tehostamiseen ja sponsoreiden hankintaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Virta Virtuaalitoimistolle keinoja ja työkaluja, joita yritys voi hyödyntää nykyisen toiminnan sekä asiakkuuksien kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa esiteltiin urheilu- ja sponsorimarkkinoinnin nykytilaa Suomessa ja avataan aiheeseen liittyviä käsitteitä. Lisäksi opinnäytetyössä käytettiin benchmark -menetelmää, jonka avulla tuotiin esiin onnistuneita esimerkkejä urheilumarkkinoinnista. Työn loppuosuudessa hyödynnettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltiin urheilu- sekä sponsorimarkkinoinnin alan ammattilaisia. Haastatteluista pyrittiin löytämään yhtenäisyyksiä, joiden perusteella tuotettiin johtopäätökset työtä varten.
Haastattelujen sekä tutkimuksen pohjalta selvisi, että sponsorointi on suureksi osaksi Suomessa ei kaupallisella tasolla ja mielletty hyväntekeväisyydeksi, mutta se on suuressa muutoksen vaiheessa ja on kehittymässä entistä ammattimaisemmaksi.
Kehittämisehdotuksiksi sponsorin hankintaa koskien nousi seurojen omien verkostojen ja sisäisten resurssien hyödyntäminen ja innovointi sponsorihankinnassa. Lisäksi konkreettisen lisäarvon esitteleminen yrityksille yhteistyöstä neuvoteltaessa miellettiin erityisen tärkeäksi differoitumistekijäksi.
Seuratason urheilumarkkinoinnin kehittämisessä markkinoinninautomaatio- ja asiakkuuksienhallintajärjestelmien päivitys tai käyttöönotto nousivat toistuvasti esille. Kyseisten järjestelmien avulla pystytään tehostamaan rutiininomaisia toimenpiteitä ja vapauttamaan resursseja muihin tuottaviin tehtäviin, kuten myyntiin. Myös mediakentän sirpaloitumisella uskottiin olevan suuri vaikutus urheilun seuraamiseen, sillä mediakanavien lisääntyessä on yhä vaikeampi saada isoja yleisöjä tiettyjen tapahtumien ääreen. Samalla sirpaloituminen luo myös uusia mahdollisuuksia sponsoreille eritoten kohdennetussa sisällöntuotannossa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa esiteltiin urheilu- ja sponsorimarkkinoinnin nykytilaa Suomessa ja avataan aiheeseen liittyviä käsitteitä. Lisäksi opinnäytetyössä käytettiin benchmark -menetelmää, jonka avulla tuotiin esiin onnistuneita esimerkkejä urheilumarkkinoinnista. Työn loppuosuudessa hyödynnettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltiin urheilu- sekä sponsorimarkkinoinnin alan ammattilaisia. Haastatteluista pyrittiin löytämään yhtenäisyyksiä, joiden perusteella tuotettiin johtopäätökset työtä varten.
Haastattelujen sekä tutkimuksen pohjalta selvisi, että sponsorointi on suureksi osaksi Suomessa ei kaupallisella tasolla ja mielletty hyväntekeväisyydeksi, mutta se on suuressa muutoksen vaiheessa ja on kehittymässä entistä ammattimaisemmaksi.
Kehittämisehdotuksiksi sponsorin hankintaa koskien nousi seurojen omien verkostojen ja sisäisten resurssien hyödyntäminen ja innovointi sponsorihankinnassa. Lisäksi konkreettisen lisäarvon esitteleminen yrityksille yhteistyöstä neuvoteltaessa miellettiin erityisen tärkeäksi differoitumistekijäksi.
Seuratason urheilumarkkinoinnin kehittämisessä markkinoinninautomaatio- ja asiakkuuksienhallintajärjestelmien päivitys tai käyttöönotto nousivat toistuvasti esille. Kyseisten järjestelmien avulla pystytään tehostamaan rutiininomaisia toimenpiteitä ja vapauttamaan resursseja muihin tuottaviin tehtäviin, kuten myyntiin. Myös mediakentän sirpaloitumisella uskottiin olevan suuri vaikutus urheilun seuraamiseen, sillä mediakanavien lisääntyessä on yhä vaikeampi saada isoja yleisöjä tiettyjen tapahtumien ääreen. Samalla sirpaloituminen luo myös uusia mahdollisuuksia sponsoreille eritoten kohdennetussa sisällöntuotannossa.