Lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen tukeminen : Työntekijöiden kokemuksia vuororyhmäperhepäivähoidosta Taivalkoskella
Tammelin, Jonna; Käsmä, Eveliina (2017)
Tammelin, Jonna
Käsmä, Eveliina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419686
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin työntekijöiden kokemuksia lasten sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja sen tukemisesta vuororyhmäperhepäivähoidossa. Toimeksiantaja oli Taivalkosken päivähoito ja tutkimukseen osallistui kahden vuororyhmäperhepäiväkodin työntekijöitä. Tutkimuksen kohteeksi valittiin vuorohoito, koska siitä ei ole paljon konkreettista tutkimustulosta ja sitä ei ole tarkkaan määritelty laissa. Opinnäytetyön aihe tuli toimeksiantajalta ja sitä työstettiin yhdessä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuslaista, varhaiskasvatussuunnitelman perusteista sekä sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja sen tukemisen keinoista.
Opinnäytetyöllä selvitettiin vuororyhmäperhepäivähoidossa olevien lasten sosiaalista vuorovaikutusta sekä lasten kesken että lapsen ja työntekijän välillä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lasten sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja siitä, kuinka työntekijät vuororyhmäperhepäivähoidossa tukevat lapsia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2017 ja haastateltavia työntekijöitä oli kahdeksan.
Vuororyhmäperhepäiväkotien työntekijät tukivat lasten välistä sosiaalista vuorovaikusta kiinnittämällä huomiota lasten sosiaalisiin taitoihin, pienryhmätoiminnalla, tukemalla ystävyys- ja vertaissuhteita sekä leikin keinoin. Lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta tuettiin sanoittamalla, lauluilla ja loruilla sekä ryhmäjaoilla. Lisäksi huomiota kiinnitettiin työntekijöiden ja lasten kieleen, ilmeisiin ja eleisiin. Muita vuorovaikutusta tukevia tekijöitä olivat osallisuus, mallioppiminen, ilmapiiri, ennakointi ja rutiinit.
Opinnäytetyö tuotti tietoa työntekijöiden kokemuksista lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemisen keinoista. Toimeksiantaja sai tietoa sekä lasten välisen että aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemisesta. Opinnäytetyö tuotti tietoa myös vuorovaikutukseen taustalla vaikuttavista tekijöistä. Jatkossa vuororyhmäperhepäiväkodit voivat kiinnittää huomiota lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemiseen nykyistä tehokkaammin. Tulevaisuudessa voisi tutkia Taivalkosken vuorohoidon vaikutuksia lapsiin fyysisestä tai psyykkisestä näkökulmasta tai laajentaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tutkimista koskemaan kaikkia Taivalkosken ryhmäperhepäiväkoteja.
Opinnäytetyöllä selvitettiin vuororyhmäperhepäivähoidossa olevien lasten sosiaalista vuorovaikutusta sekä lasten kesken että lapsen ja työntekijän välillä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lasten sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja siitä, kuinka työntekijät vuororyhmäperhepäivähoidossa tukevat lapsia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2017 ja haastateltavia työntekijöitä oli kahdeksan.
Vuororyhmäperhepäiväkotien työntekijät tukivat lasten välistä sosiaalista vuorovaikusta kiinnittämällä huomiota lasten sosiaalisiin taitoihin, pienryhmätoiminnalla, tukemalla ystävyys- ja vertaissuhteita sekä leikin keinoin. Lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta tuettiin sanoittamalla, lauluilla ja loruilla sekä ryhmäjaoilla. Lisäksi huomiota kiinnitettiin työntekijöiden ja lasten kieleen, ilmeisiin ja eleisiin. Muita vuorovaikutusta tukevia tekijöitä olivat osallisuus, mallioppiminen, ilmapiiri, ennakointi ja rutiinit.
Opinnäytetyö tuotti tietoa työntekijöiden kokemuksista lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemisen keinoista. Toimeksiantaja sai tietoa sekä lasten välisen että aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemisesta. Opinnäytetyö tuotti tietoa myös vuorovaikutukseen taustalla vaikuttavista tekijöistä. Jatkossa vuororyhmäperhepäiväkodit voivat kiinnittää huomiota lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemiseen nykyistä tehokkaammin. Tulevaisuudessa voisi tutkia Taivalkosken vuorohoidon vaikutuksia lapsiin fyysisestä tai psyykkisestä näkökulmasta tai laajentaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tutkimista koskemaan kaikkia Taivalkosken ryhmäperhepäiväkoteja.