Hoitajien kokemuksia opiskelijaohjauksesta : "Motivoitunen ja omatoimisuuteen pyrkivän opiskelijan ohjaaminen on mukavaa."
Partanen, Sanna; Pääkkönen, Leena (2017)
Partanen, Sanna
Pääkkönen, Leena
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419705
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hoitajien kokemukset opiskelijaohjauksesta. Tutkimuksen lähtökohtana oli tuoda esille hoitajien kokemuksia opiskelijaohjauksesta heidän työpaikoillaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hoitajat kuvaavat harjoittelun ohjausta. Tavoitteena oli, että tutkimuksesta saatavaa tietoa voidaan hyödyntää opiskelijaohjausta ja harjoittelun ohjaajakoulutuksen sisältöä ja menetelmiä kehitettäessä. Opinnäytetyö toteutetaan kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmällä ja aineisto analysoidaan käyttäen induktiivista sisällön analyysiä.
Tutkimus on laadullinen. Sen aineisto kerättiin Länsi-Pohjan ja Lapin sairaanhoitopiireissä työskenteleviltä hoitajilta, jotka osallistuivat harjoittelun ohjaajakoulutukseen. Hoitajat tekivät ennen ohjaajakoulutuksen alkua ennakkotehtävän, jossa heitä pyydettiin kertomaan vapaamuotoisesti opiskelijaohjauskokemuksistaan sekä toiveistaan liittyen ohjaajakoulutukseen. Tämä aineisto on tutkimusmateriaalina tässä opinnäytetyössä. Tässä työssä käsitteellä hoitaja tarkoitetaan ammattipätevyyden omaavaa hoitajaa.
Tutkimustuloksissa selvisi, että hoitajat kokivat opiskelijaohjauskoulutuksen tarpeelliseksi. He odottivat sen selventävän epäselviä asioita ohjatussa harjoittelussa ja tuovan motivaatiota sekä auttavan heidän ammatillisessa kasvussaan.
Hoitajat kuvasivat opiskelijaohjauksen tuovan paljon tehtäviä ohjaajalle. Opiskelijaohjauksessa ilmeni kehitettävää ja tässä korostui opiskelijoilta saadun palautteen merkitys. Koululta toivottiin enemmän tukea harjoitteluun ja opettajan helppoa tavoitettavuutta pidettiin tärkeänä. Kokemukset ohjauksesta olivat antoisia, mutta myös haastavia. Ohjausta helpottavia tekijöitä ja koko ohjausprosessin tuomaa yhteenkuuluvuuden tunnetta pidettiin tärkeänä. Kansainvälisten opiskelijoiden koettiin tuovan positiivisen lisän ohjaukseen, mutta kieliongelmat ja arvioinnin vaikeuden koettiin aiheuttavan haasteita ohjaukseen.
Harjoittelun tavoitteita oli kirjoitelmissa kuvattu eri näkökulmista. Päämääränä ohjauksessa oli tavoitteisiin pääseminen. Ohjaukseen kuluva ajankäyttö koettiin haasteelliseksi ja myös opiskelijoiden arviointia pidettiin haastavana. Varsinaisia ongelmia opiskelijaohjaukseen koettiin tulevan opiskelijoiden psyykkisistä vaivoista ja harjoittelun järjestymistä koskevissa asioissa.
Tutkimus on laadullinen. Sen aineisto kerättiin Länsi-Pohjan ja Lapin sairaanhoitopiireissä työskenteleviltä hoitajilta, jotka osallistuivat harjoittelun ohjaajakoulutukseen. Hoitajat tekivät ennen ohjaajakoulutuksen alkua ennakkotehtävän, jossa heitä pyydettiin kertomaan vapaamuotoisesti opiskelijaohjauskokemuksistaan sekä toiveistaan liittyen ohjaajakoulutukseen. Tämä aineisto on tutkimusmateriaalina tässä opinnäytetyössä. Tässä työssä käsitteellä hoitaja tarkoitetaan ammattipätevyyden omaavaa hoitajaa.
Tutkimustuloksissa selvisi, että hoitajat kokivat opiskelijaohjauskoulutuksen tarpeelliseksi. He odottivat sen selventävän epäselviä asioita ohjatussa harjoittelussa ja tuovan motivaatiota sekä auttavan heidän ammatillisessa kasvussaan.
Hoitajat kuvasivat opiskelijaohjauksen tuovan paljon tehtäviä ohjaajalle. Opiskelijaohjauksessa ilmeni kehitettävää ja tässä korostui opiskelijoilta saadun palautteen merkitys. Koululta toivottiin enemmän tukea harjoitteluun ja opettajan helppoa tavoitettavuutta pidettiin tärkeänä. Kokemukset ohjauksesta olivat antoisia, mutta myös haastavia. Ohjausta helpottavia tekijöitä ja koko ohjausprosessin tuomaa yhteenkuuluvuuden tunnetta pidettiin tärkeänä. Kansainvälisten opiskelijoiden koettiin tuovan positiivisen lisän ohjaukseen, mutta kieliongelmat ja arvioinnin vaikeuden koettiin aiheuttavan haasteita ohjaukseen.
Harjoittelun tavoitteita oli kirjoitelmissa kuvattu eri näkökulmista. Päämääränä ohjauksessa oli tavoitteisiin pääseminen. Ohjaukseen kuluva ajankäyttö koettiin haasteelliseksi ja myös opiskelijoiden arviointia pidettiin haastavana. Varsinaisia ongelmia opiskelijaohjaukseen koettiin tulevan opiskelijoiden psyykkisistä vaivoista ja harjoittelun järjestymistä koskevissa asioissa.