Digitaalisen markkinointiviestinnän kehitys pienyritykselle
Raikkerus, Kia (2017)
Raikkerus, Kia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519867
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Savonia-ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmaa. Opinnäytetyö käsittelee yrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän kehitystä ja se toteutettiin toimeksiantoja paikalliselle pienyritykselle Floristin Kukkastudiolle. Tavoite oli tutkia millaiset sähköisen viestinnän keinot sopisivat parhaiten tämän yrityksen käyttöön ja miten näiden toimenpiteiden toteuttaminen olisi mahdollisimman yksinkertaista ja mielekästä kiireiselle pienyrittäjälle.
Opinnäytetyön teoria sisältää viittauksia opetuskäyttöön tarkoitettuihin kirjoihin ja internetistä löytyneisiin artikkeleihin. Opiskelija viittaa myös Kukkastudion liiketoimintaan ja peilaa sitä teoriaan. Opiskelija raportoi lähtötilanteesta, tehdyistä toimenpiteistä ja suunnitelmista sekä tuloksista joita on mahdollisesti raportointivaiheen aikana havaittu.
Opinnäytetyössä käsitellään Facebookia ja Instagramia viestintäkanavina ja näiden palveluiden yritysten käyttöön tarjoamia markkinointia edistäviä työkaluja.
Raportointivaiheessa havaittiin joitakin tuloksia ja on mahdollista että osa tuloksista ilmenee viiveellä tai vähintäänkin tehdyillä toimenpiteillä on saatettu turvata mahdollisen kehityksen jatkuminen. Tehtiin yllättävä havainto siitä, miten paljon kohderyhmän ikäskaala voi vaikuttaa asiakkaiden tavoittamiseen sähköisesti. Välillä siis perinteisemmät viestinnän keinot kuten printtimedian hyödyntäminen voivat olla parempia.
Lopputuloksena voidaan todeta että digitaalinen viestintä voi olla yrityksille erittäin hyödyllistä, varsinkin jos siihen löydetään oikeat työkalut. Tämä puolestaan vaatii tiettyä ymmärrystä. Tämäkään ei kuitenkaan pelkästään määrittele liiketoiminnan menestymistä, vaan yritys voi menestyä vaikka se ei tekisi suuria investointeja sähköiseen markkinointitoimenpiteisiin.
Opinnäytetyön teoria sisältää viittauksia opetuskäyttöön tarkoitettuihin kirjoihin ja internetistä löytyneisiin artikkeleihin. Opiskelija viittaa myös Kukkastudion liiketoimintaan ja peilaa sitä teoriaan. Opiskelija raportoi lähtötilanteesta, tehdyistä toimenpiteistä ja suunnitelmista sekä tuloksista joita on mahdollisesti raportointivaiheen aikana havaittu.
Opinnäytetyössä käsitellään Facebookia ja Instagramia viestintäkanavina ja näiden palveluiden yritysten käyttöön tarjoamia markkinointia edistäviä työkaluja.
Raportointivaiheessa havaittiin joitakin tuloksia ja on mahdollista että osa tuloksista ilmenee viiveellä tai vähintäänkin tehdyillä toimenpiteillä on saatettu turvata mahdollisen kehityksen jatkuminen. Tehtiin yllättävä havainto siitä, miten paljon kohderyhmän ikäskaala voi vaikuttaa asiakkaiden tavoittamiseen sähköisesti. Välillä siis perinteisemmät viestinnän keinot kuten printtimedian hyödyntäminen voivat olla parempia.
Lopputuloksena voidaan todeta että digitaalinen viestintä voi olla yrityksille erittäin hyödyllistä, varsinkin jos siihen löydetään oikeat työkalut. Tämä puolestaan vaatii tiettyä ymmärrystä. Tämäkään ei kuitenkaan pelkästään määrittele liiketoiminnan menestymistä, vaan yritys voi menestyä vaikka se ei tekisi suuria investointeja sähköiseen markkinointitoimenpiteisiin.