Nuorten rauhankoulutuksen toimintamalli : Kuinka kouluttaa intensiivisen Gutsy Go -viikon valmentajia?
Aflatuni, Pedram (2017)
Aflatuni, Pedram
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818616
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Gutsy Go -nuorten rauhankoulutuksen toimintamallin erityispiirteitä ja eritellä mitä sen valmentajilta edellytetään. Tavoite oli luoda valmentajakoulutuksen teemojen sisältöehdotus. Gutsy Go on uusi toimintamalli, joka sai merkittävän rahoituksen suomalaisilta säätiöiltä syksyllä 2017. Siinä kahdeksasluokkalaisten nuorten kanssa ideoidaan ja toteutetaan rau-haninnovaatioita asuinalueen hyvinvoinnin edistämiseksi yhdessä koulutettujen valmentajien kanssa. Rauhanteot kuvataan ja jaetaan sosiaalisessa mediassa. Tämä tapahtuu Gutsy Go -viikolla, joka työllistää 10-20 valmentajaa.
Valmentajien työ on intensiivistä ja vaatii paineensietokykyä, sekä laaja-alaista nuorisotyön osaamista. Se perustuu laadukkaaseen vuorovaikutukseen nuorten kanssa. Työn tilaajana toimi Gutsy Go -toimintamallin kehittäjät. Heidän tavoitteena on toteuttaa Gutsy Go -toimintamalli kymmenessä eri koulussa vuoden 2018 aikana.
Kehittämistyön tarve oli akuutti, sillä valmentajakoulutuksen sisältöehdotus tulee luomaan pohjan suunnitteilla olevaan Gutsy Go -valmentajakoulutukseen, joka järjestetään vuoden 2018 alussa. Työn pohjalta saatu tulos hyödynnetään suoraan valmentajakoulutuksen laatimisessa. Hankkeen tavoitteena on tehdä seuraava toteutusvaihe Suomen kouluissa helmikuussa 2018 uusien Gutsy Go -valmentajien avulla.
Työ on ajankohtainen, sillä hankkeen taustalla on huoli Suomen nuorten kasvavasta syrjäytymisestä, sekä nuorten osallisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden vähentyneisyydestä. Työssä tuodaan esiin Gutsy Go:n kykyjä vastata tähän tarpeeseen sekä toimijana nuorisotyön kentällä, nuorten merkityksellisen videon ja median sisällöntuottajana, että kaikkia nuoria osallistavan yhteisen ja muille hyvää tuottavan toiminnan mahdollistajana.
Kehittämistyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelminä käytettiin benchmarkkausta, havainnointia ja teemahaastattelua. Benchmarking -kohteita olivat hankkeet ja toimintamallit, joissa oli samoja elementtejä kuin Gutsy Go:ssa. Havainnoin kohteena toimii Gutsy Go -pilotti, joka järjestettiin toukokuussa 2017 Kotkan Karhuvuoressa. Työtä varten haastateltiin kymmentä (10) pilottihankkeessa ollutta nuorta, useita nuoriso-, media-, ja kasvatusalan ammattilaisia sekä Gutsy Go -hankkeen kehittä-jiä. Nuorten haastattelut toteutettiin sekä puhelimitse että henkilökohtaisesti kesän 2017 aikana. Hankkeen kehittäjiä ja asiantuntijoita haastateltiin useita kertoja henkilökohtaisesti sekä sähköpostin välityksellä. Lisäksi valmiina aineistona toimi Nuorisotutkimusseuran tekemä palautekysely hankkeen pilotista.
Analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Kehittämistyön tuloksina valmentajakoulutuksen teemoiksi saatiin ryhmäytyminen ja kaikkien mukaan ottaminen, reflektio osuus, paineensietokyvyn lisää-minen, syventyminen ja keskusteluttaminen draaman avulla, rauhaninnovaation käsite ja metodit, nuorten videoiden kuvaaminen, positiivinen sosiaalisen median käyttö sekä reflektio ja suunnitelmat.
Valmentajien työ on intensiivistä ja vaatii paineensietokykyä, sekä laaja-alaista nuorisotyön osaamista. Se perustuu laadukkaaseen vuorovaikutukseen nuorten kanssa. Työn tilaajana toimi Gutsy Go -toimintamallin kehittäjät. Heidän tavoitteena on toteuttaa Gutsy Go -toimintamalli kymmenessä eri koulussa vuoden 2018 aikana.
Kehittämistyön tarve oli akuutti, sillä valmentajakoulutuksen sisältöehdotus tulee luomaan pohjan suunnitteilla olevaan Gutsy Go -valmentajakoulutukseen, joka järjestetään vuoden 2018 alussa. Työn pohjalta saatu tulos hyödynnetään suoraan valmentajakoulutuksen laatimisessa. Hankkeen tavoitteena on tehdä seuraava toteutusvaihe Suomen kouluissa helmikuussa 2018 uusien Gutsy Go -valmentajien avulla.
Työ on ajankohtainen, sillä hankkeen taustalla on huoli Suomen nuorten kasvavasta syrjäytymisestä, sekä nuorten osallisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden vähentyneisyydestä. Työssä tuodaan esiin Gutsy Go:n kykyjä vastata tähän tarpeeseen sekä toimijana nuorisotyön kentällä, nuorten merkityksellisen videon ja median sisällöntuottajana, että kaikkia nuoria osallistavan yhteisen ja muille hyvää tuottavan toiminnan mahdollistajana.
Kehittämistyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelminä käytettiin benchmarkkausta, havainnointia ja teemahaastattelua. Benchmarking -kohteita olivat hankkeet ja toimintamallit, joissa oli samoja elementtejä kuin Gutsy Go:ssa. Havainnoin kohteena toimii Gutsy Go -pilotti, joka järjestettiin toukokuussa 2017 Kotkan Karhuvuoressa. Työtä varten haastateltiin kymmentä (10) pilottihankkeessa ollutta nuorta, useita nuoriso-, media-, ja kasvatusalan ammattilaisia sekä Gutsy Go -hankkeen kehittä-jiä. Nuorten haastattelut toteutettiin sekä puhelimitse että henkilökohtaisesti kesän 2017 aikana. Hankkeen kehittäjiä ja asiantuntijoita haastateltiin useita kertoja henkilökohtaisesti sekä sähköpostin välityksellä. Lisäksi valmiina aineistona toimi Nuorisotutkimusseuran tekemä palautekysely hankkeen pilotista.
Analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Kehittämistyön tuloksina valmentajakoulutuksen teemoiksi saatiin ryhmäytyminen ja kaikkien mukaan ottaminen, reflektio osuus, paineensietokyvyn lisää-minen, syventyminen ja keskusteluttaminen draaman avulla, rauhaninnovaation käsite ja metodit, nuorten videoiden kuvaaminen, positiivinen sosiaalisen median käyttö sekä reflektio ja suunnitelmat.