Venäjän talouskriisin vaikutukset ja matkailun kehittäminen Kuhmossa
Pulkkinen, Jani; Marin, Anni (2017)
Pulkkinen, Jani
Marin, Anni
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120491
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Venäjän talouskriisin vaikutuksia kuhmolaisiin yrityksiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli löytää ideoita, joilla erityisesti venäläismatkailua voidaan kehittää Kuhmossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu valittiin työn tutkimusmetodiksi sen joustavuuden takia. Haastatteluihin osallistui neljä kuhmolaista yritystä, joista kaksi toimii matkailualalla ja kaksi kaupan alalla. Haastateltavat edustavat yrityksiä, joiden kohderyhmänä on venäläiset. Haastattelututkimuksen kysymykset perustuivat kolmeen pääteemaan: venäläiset asiakasryhmänä, Venäjän talouskriisin vaikutukset yrityksiin ja venäläismatkailu Kuhmossa. Kaksi haastatteluista toteutettiin venäjän kielellä.
Teoriaosuus koostuu kolmesta luvusta. Ensimmäinen keskittyy Venäjän talouskriisin käsittelyyn. Toinen syventyy Venäjän talouden haasteisiin, joilla voi olla talouskriisin syntymistä lisäävää vaikutusta. Kolmas käy läpi venäläismatkailun tilaa ensin Suomessa ja sen jälkeen Kainuun alueella sekä Kuhmossa.
Haastattelututkimuksen perusteella voi selkeästi todeta, että venäläismatkailu on vähentynyt merkittävästi Kuhmossa. Erityisesti joulumatkailu on pudonnut radikaalisti kaupungissa. Talouskriisi ei ole kuitenkaan ainoa syy tämän matkailun vähenemisen taustalla. Kaupungin palvelutarjonta on heikentynyt viime vuosien aikana, ja kaupungista puuttuvat venäläisiä kiinnostavat aktiviteetit. Nämä tekijät ovat myös pahentaneet tilannetta. Haastattelututkimuksen avulla löydettiin ideoita, joilla matkailutilannetta voi kehittää Kuhmossa. Joulumatkailun lisäksi kaupungissa on parannettava ympärivuotista matkailua. Venäläismatkailijoille on oltava ostosmahdollisuuksien ohella tarjolla myös muuta toimintaa. Teemahaastatteluista nousi esille, että venäjän kieli on tärkeää asiakaspalvelussa. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä kuhmolaisten yritysten liiketoimintaan ja Kuhmon matkailun kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu valittiin työn tutkimusmetodiksi sen joustavuuden takia. Haastatteluihin osallistui neljä kuhmolaista yritystä, joista kaksi toimii matkailualalla ja kaksi kaupan alalla. Haastateltavat edustavat yrityksiä, joiden kohderyhmänä on venäläiset. Haastattelututkimuksen kysymykset perustuivat kolmeen pääteemaan: venäläiset asiakasryhmänä, Venäjän talouskriisin vaikutukset yrityksiin ja venäläismatkailu Kuhmossa. Kaksi haastatteluista toteutettiin venäjän kielellä.
Teoriaosuus koostuu kolmesta luvusta. Ensimmäinen keskittyy Venäjän talouskriisin käsittelyyn. Toinen syventyy Venäjän talouden haasteisiin, joilla voi olla talouskriisin syntymistä lisäävää vaikutusta. Kolmas käy läpi venäläismatkailun tilaa ensin Suomessa ja sen jälkeen Kainuun alueella sekä Kuhmossa.
Haastattelututkimuksen perusteella voi selkeästi todeta, että venäläismatkailu on vähentynyt merkittävästi Kuhmossa. Erityisesti joulumatkailu on pudonnut radikaalisti kaupungissa. Talouskriisi ei ole kuitenkaan ainoa syy tämän matkailun vähenemisen taustalla. Kaupungin palvelutarjonta on heikentynyt viime vuosien aikana, ja kaupungista puuttuvat venäläisiä kiinnostavat aktiviteetit. Nämä tekijät ovat myös pahentaneet tilannetta. Haastattelututkimuksen avulla löydettiin ideoita, joilla matkailutilannetta voi kehittää Kuhmossa. Joulumatkailun lisäksi kaupungissa on parannettava ympärivuotista matkailua. Venäläismatkailijoille on oltava ostosmahdollisuuksien ohella tarjolla myös muuta toimintaa. Teemahaastatteluista nousi esille, että venäjän kieli on tärkeää asiakaspalvelussa. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä kuhmolaisten yritysten liiketoimintaan ja Kuhmon matkailun kehittämiseen.