Markkinoinnin kehittäminen : Blues Volley ry
Huhtala, Janika (2017)
Huhtala, Janika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120645
Tiivistelmä
Markkinoinnin kehittäminen : Blues Volley ry
Opinnäytetyö käsittelee markkinoinnin kehittämistä Blues Volley ry:lle. Blues Volley ry on järvenpääläinen lentopalloseura, jonka painopiste on erityisesti juniorilentopallossa. Blues Volley ry on toiminnan parantamiseksi asettanut kolme painopistettä seuraavalle vuodelle tavoitteeksi. Nämä ovat varainhankinta, minitoiminnan jatkuvuus sekä internet-sivujen parannus. Blues Volley on asettanut varainhankinnan tulostavoitteen korkeammaksi kuin viime vuosina ja näin ollen muutoksille on tarvetta. Varainhankintaan lähdetään etsimään parannuksia sponsoroinnin sekä jäsenmäärän kasvattamisella. Työn tavoitteena on luoda hyvät lähtökohdat Blues Volley ry:lle yritysyhteistyön kehittämiseen ja uusien jäsenten hankintaan. Internet-sivuille mietitään myös uutta ilmettä benchmarkingin kautta.
Työssä luotiin sponsoritasot taulukoiden muodossa, joista näkyy jokaisen tason sponsorien edut: näkyvyys ja yhteistyön edellytykset. Näiden lisäksi on annettu suuntaa-antavat hinnat sponsoritasoille. Raporttiin on myös koottu lista mahdollisista sponsoriyrityksistä lähialueelta, sekä annettu ohjeet yhteydenottoon. Varainhankinnan tiimoilta on kehitelty suunnitelma näkyvyyden lisäämiseksi sekä jäsenedut lisäämään uusia maksavia jäseniä seuralle. Näiden lisäksi Blues Volley ry:n nettisivuille tehtiin parannusehdotuksia.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu urheilumarkkinoinnista, jossa tutkitaan tarkemmin nonprofit -organisaatioita, urheilumarkkinoinnin kilpailukeinoja sekä urheilumarkkinoinnin segmenttejä. Seuraavaksi tutustutaan sponsorointiin, ja erityisesti sponsoroinnin merkitystä kohteelle, sponsorimyyntiä sekä toiminnallista yhteistyötä. Lopuksi kerrotaan näkyvyydestä, imagon kehittämisestä sekä benchmarkingista. Kehitysehdotuksiin käytettiin avuksi luettua teoriaa.
Opinnäytetyö käsittelee markkinoinnin kehittämistä Blues Volley ry:lle. Blues Volley ry on järvenpääläinen lentopalloseura, jonka painopiste on erityisesti juniorilentopallossa. Blues Volley ry on toiminnan parantamiseksi asettanut kolme painopistettä seuraavalle vuodelle tavoitteeksi. Nämä ovat varainhankinta, minitoiminnan jatkuvuus sekä internet-sivujen parannus. Blues Volley on asettanut varainhankinnan tulostavoitteen korkeammaksi kuin viime vuosina ja näin ollen muutoksille on tarvetta. Varainhankintaan lähdetään etsimään parannuksia sponsoroinnin sekä jäsenmäärän kasvattamisella. Työn tavoitteena on luoda hyvät lähtökohdat Blues Volley ry:lle yritysyhteistyön kehittämiseen ja uusien jäsenten hankintaan. Internet-sivuille mietitään myös uutta ilmettä benchmarkingin kautta.
Työssä luotiin sponsoritasot taulukoiden muodossa, joista näkyy jokaisen tason sponsorien edut: näkyvyys ja yhteistyön edellytykset. Näiden lisäksi on annettu suuntaa-antavat hinnat sponsoritasoille. Raporttiin on myös koottu lista mahdollisista sponsoriyrityksistä lähialueelta, sekä annettu ohjeet yhteydenottoon. Varainhankinnan tiimoilta on kehitelty suunnitelma näkyvyyden lisäämiseksi sekä jäsenedut lisäämään uusia maksavia jäseniä seuralle. Näiden lisäksi Blues Volley ry:n nettisivuille tehtiin parannusehdotuksia.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu urheilumarkkinoinnista, jossa tutkitaan tarkemmin nonprofit -organisaatioita, urheilumarkkinoinnin kilpailukeinoja sekä urheilumarkkinoinnin segmenttejä. Seuraavaksi tutustutaan sponsorointiin, ja erityisesti sponsoroinnin merkitystä kohteelle, sponsorimyyntiä sekä toiminnallista yhteistyötä. Lopuksi kerrotaan näkyvyydestä, imagon kehittämisestä sekä benchmarkingista. Kehitysehdotuksiin käytettiin avuksi luettua teoriaa.