Puutuotealan pk-yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen vaikuttavia tekijöitä : katsaus uusimpiin tutkimuksiin
Joensuu-Salo, Sanna; Kettunen, Salla; Sorama, Kirsti (2017)
Joensuu-Salo, Sanna
Kettunen, Salla
Sorama, Kirsti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-78-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-78-6
Tiivistelmä
Tämä selvitys on toteutettu osana Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Suomen metsäkeskuksen Puutuotealan kasvuhanketta. Hanketta rahoittaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020, Etelä-Pohjanmaan Ely-keskus ja Pohjanmaan Ely-keskus Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta. Selvityksen tarkoituksena on tuottaa uusinta tutkimustietoa puutuotealan pk-yrityksille erilaisista kasvuun ja kansainvälistymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Selvitykseen on haettu uusinta tutkimustietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tutkimuksista. Tutkimuksia yrityksen kasvuun ja kansainvälistymiseen vaikuttavista tekijöistä erityisesti puutuotealan yritysten äkökulmasta, mutta selvitykseen on tarpeen mukaan otettu näkökulmia myös yleisemmistä, ei alakohtaisista, tutkimuksista.
Selvityksessä on esitetty ensin tilannekatsaus puutuotealan kasvun ja kansainvälistymisen osalta, jonka jälkeen erikseen on käyty läpi yleisesti pk-yritysten kasvua ja kasvustrategioita, niihin vaikuttavia tekijöitä sekä kansainvälistymistä.
Puutuoteala kokonaisuudessaan on suurten muutosten äärellä. Kypsät teollisuuden alat tarvitsevat uusia tuotteita ja palveluja. Haasteita aiheuttavat myös uudet teknologiat ja digitaalisuus, sillä kuluttajat etsivät yhä enemmän tietoa verkosta ja ovat valmiita myös tekemään ostoksia siellä. Yritysten kansainvälistymisen osalta voi todeta, että kansainväliset kilpailijat rantautuvat Suomen markkinoille vähintäänkin siinä muodossa, että toimittavat verkon kautta löytyviä tuotteita.
Uusia innovaatioita voi löytyä niin tuotteiden ja uusien materiaalien puolelta, mutta myös palveluista. Palveluiden osuus on korostumassa. Osin sen takia on hyvin olennaista panostaa markkinointiviestintään. Viestintää on muistettava suunnata niin jälleenmyyjille kuin loppukäyttäjällekin.
Selvitykseen on haettu uusinta tutkimustietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tutkimuksista. Tutkimuksia yrityksen kasvuun ja kansainvälistymiseen vaikuttavista tekijöistä erityisesti puutuotealan yritysten äkökulmasta, mutta selvitykseen on tarpeen mukaan otettu näkökulmia myös yleisemmistä, ei alakohtaisista, tutkimuksista.
Selvityksessä on esitetty ensin tilannekatsaus puutuotealan kasvun ja kansainvälistymisen osalta, jonka jälkeen erikseen on käyty läpi yleisesti pk-yritysten kasvua ja kasvustrategioita, niihin vaikuttavia tekijöitä sekä kansainvälistymistä.
Puutuoteala kokonaisuudessaan on suurten muutosten äärellä. Kypsät teollisuuden alat tarvitsevat uusia tuotteita ja palveluja. Haasteita aiheuttavat myös uudet teknologiat ja digitaalisuus, sillä kuluttajat etsivät yhä enemmän tietoa verkosta ja ovat valmiita myös tekemään ostoksia siellä. Yritysten kansainvälistymisen osalta voi todeta, että kansainväliset kilpailijat rantautuvat Suomen markkinoille vähintäänkin siinä muodossa, että toimittavat verkon kautta löytyviä tuotteita.
Uusia innovaatioita voi löytyä niin tuotteiden ja uusien materiaalien puolelta, mutta myös palveluista. Palveluiden osuus on korostumassa. Osin sen takia on hyvin olennaista panostaa markkinointiviestintään. Viestintää on muistettava suunnata niin jälleenmyyjille kuin loppukäyttäjällekin.