PIENPANIMON LIIKETOIMINTASUUNNITELMAN KEHITTÄMINEN : Case: Nordic Brew Craft Opinnäytetyö
Kalliokoski, Joel; Hagström, Joel (2017)
Kalliokoski, Joel
Hagström, Joel
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220826
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Nordic Brew Craftin aloitteesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinakartoitus paikalliselle pienpanimotuotteelle, sekä kehittää Nordic Brew Craftin liiketoimintasuunnitelmaa. Opinnäytetyö on jaettu teoriaosuuteen, markkinakartoitukseen sekä johtopäätöksiin ja suositteluihin.
Teoriaosuudessa käytiin ensin läpi b-to-b-markkinointia, sen asiakassuhteita, jakelukanavia ja tulevaisuuden potentiaalisia trendejä. Sen jälkeen käytiin läpi mainetta, imagoa ja brändiä, sekä niiden rakentamista. Teoriaosuuden viimeisessä osiossa selitettiin ajantasaista alkoholilainsäädäntöä toimeksiantajan toivomuksesta. Teoriaosuudessa käytettiin useaa kirjallisuus- ja internetlähdettä.
Itse markkinakartoituksessa selvitettiin kohdealueen ajankohtaisia tilastoja, olutmyynnin tilastoja laajemmin ja haastattelimme kohdealueen kauppojen sekä ravintoloiden edustajia pienpanimotuotteisiin liittyvillä kysymyksillä. Haastattelut suoritettiin puhelimitse, sähköpostilla, Webropolilla ja käymällä paikan päällä. Työssä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Markkinakartoituksen pohjalta tehtiin johtopäätös, jonka mukaan paikallisille pienpanimotuotteille on kysyntää kartoituksen kohdealueella. Nordic Brew Craftille annettiin suosituksia liiketoimintasuunnitelman kehittämiseksi ja jalostamiseksi.
Teoriaosuudessa käytiin ensin läpi b-to-b-markkinointia, sen asiakassuhteita, jakelukanavia ja tulevaisuuden potentiaalisia trendejä. Sen jälkeen käytiin läpi mainetta, imagoa ja brändiä, sekä niiden rakentamista. Teoriaosuuden viimeisessä osiossa selitettiin ajantasaista alkoholilainsäädäntöä toimeksiantajan toivomuksesta. Teoriaosuudessa käytettiin useaa kirjallisuus- ja internetlähdettä.
Itse markkinakartoituksessa selvitettiin kohdealueen ajankohtaisia tilastoja, olutmyynnin tilastoja laajemmin ja haastattelimme kohdealueen kauppojen sekä ravintoloiden edustajia pienpanimotuotteisiin liittyvillä kysymyksillä. Haastattelut suoritettiin puhelimitse, sähköpostilla, Webropolilla ja käymällä paikan päällä. Työssä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Markkinakartoituksen pohjalta tehtiin johtopäätös, jonka mukaan paikallisille pienpanimotuotteille on kysyntää kartoituksen kohdealueella. Nordic Brew Craftille annettiin suosituksia liiketoimintasuunnitelman kehittämiseksi ja jalostamiseksi.