Opetusvideo Centria-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille : Ääreislaskimokanylointi, infuusioletkuston täyttäminen ja venttiilitulpan käyttö
Vähähyyppä , Miika; Aulakoski, Adalmiina; Sormunen, Elise (2017)
Vähähyyppä , Miika
Aulakoski, Adalmiina
Sormunen, Elise
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421347
Tiivistelmä
Oppiminen on monimutkainen ilmiö, ja sitä voidaan tarkastella monelta eri kannalta. Erilaisia oppimistyylejä on paljon ja oppiminen on yksilöllistä. Opetusvideo tukee monipuolista oppimista, ja se on hyvä opetuksen apuväline. Videon avulla uutta opiskeltavaa aihetta pystyy lähestymään erilaisesta näkökulmasta. Tulevaisuuden tavoite on, että ammattikorkeakoulut hyödyntävät enemmän digitaalisia välineitä opetuksessa. Tämä mahdollistaa laajat verkko-opiskelut ja tuo joustavuutta opiskelulle. Opiskelija saa mahdollisuuden tutustua opiskeltavaan aiheeseen ennen käytännön tunteja ja kertaamaan jälkeenpäin.
Toteutimme opinnäytetyömme tuotekehittelyprojektina Centria-ammattikorkeakoulun käyttöön. Tavoitteenamme oli tukea oppilaiden oppimista teoriatiedon lisänä. Kokosimme teoriaosuutemme oppimisesta, sairaanhoitajan osaamisesta, ääreislaskimokanyloinnista, infuusioletkuston täyttämisestä sekä venttiilitulpan käytöstä. Opetusvideo toteutettettiin yhdessä opinnäytetyöohjaajan sekä kahden media-assistenttiopiskelijan kanssa, jotka opiskelevat Keski-Pohjanmaan aikuiskoulutuksen mediakeskus LIMEssä.
Opetusvideo täytti sisällöllisesti asettamamme tavoitteet. Valmis opetusvideo oli selkeä ja yksinkertainen. Opetusvideon kehittämismahdollisuutena näemme sen, että videon voisi kääntää eri kielille, koska koulussamme on paljon kansainvälisiä opiskelijoita. Opetusvideota voisi eri kielillä käyttää heidänkin opetuksen tukena. Jatkossa opinnäytetyöstä voisi kehittää myös erilaisia verkkotehtäviä, jotka tukisivat ääreislaskimokanyloinnin harjoittelua.
Toteutimme opinnäytetyömme tuotekehittelyprojektina Centria-ammattikorkeakoulun käyttöön. Tavoitteenamme oli tukea oppilaiden oppimista teoriatiedon lisänä. Kokosimme teoriaosuutemme oppimisesta, sairaanhoitajan osaamisesta, ääreislaskimokanyloinnista, infuusioletkuston täyttämisestä sekä venttiilitulpan käytöstä. Opetusvideo toteutettettiin yhdessä opinnäytetyöohjaajan sekä kahden media-assistenttiopiskelijan kanssa, jotka opiskelevat Keski-Pohjanmaan aikuiskoulutuksen mediakeskus LIMEssä.
Opetusvideo täytti sisällöllisesti asettamamme tavoitteet. Valmis opetusvideo oli selkeä ja yksinkertainen. Opetusvideon kehittämismahdollisuutena näemme sen, että videon voisi kääntää eri kielille, koska koulussamme on paljon kansainvälisiä opiskelijoita. Opetusvideota voisi eri kielillä käyttää heidänkin opetuksen tukena. Jatkossa opinnäytetyöstä voisi kehittää myös erilaisia verkkotehtäviä, jotka tukisivat ääreislaskimokanyloinnin harjoittelua.