Ryhmätoiminnalla kohti parempaa itsetuntoa : Kerho 7-luokkalaisille tytöille itsetunnon vahvistamiseen
Yrjänä, Anna; Nissilä, Tiina (2017)
Yrjänä, Anna
Nissilä, Tiina
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421434
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on vahvistaa yläkouluikäisten tyttöjen itsetuntoa harjoitteiden ja yhteisen toiminnan kautta. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se on toteutettu kerhotoimintana Saaren yhtenäiskoululla Pyhäjoella. 7-luokkalaisten tyttöjen Oman elämäni supersankari- kerho kokoontui viisi kertaa syksyn 2017 aikana.
Toiminnallisessa osuudessa perehdyttiin erilaisiin harjoitteisiin ja niiden toteuttamiseen sekä ryhmätoiminnan ohjaamiseen. Teoriaosuudessa keskeisinä käsitteinä ovat koulun sosiaalityö, ryhmätoiminta, nuoruus, sosiaaliset taidot sekä itsetunto. Teoriatiedon pohjalta toteutettiin ryhmätoimintaa sekä myöhemmin arvioitiin sen onnistumista.
Ryhmätoiminnan tavoitteena oli itsetunnon ja sosiaalisten suhteiden vahvistaminen sekä saada lisää rohkeutta oman mielipiteen esille tuomiseen. Palautetta kerhosta kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kerhon jäsenet kokivat saaneensa uusia ystäviä sekä tutustuneensa paremmin vanhoihin ystäviin kerhon aikana. Rohkeus ilmaista omia mielipiteitä sekä itsetuntemuksen lisääntyminen jakoivat mielipiteitä. Osa kerholaisista koki saaneensa harjoitteiden avulla lisää rohkeutta mielipiteenilmaisuun. Harjoitteiden avulla ei saatu aikaan muutosta kerholaisten itsetuntemuksessa. Tärkeimpänä palautteissa nousi esille muilta saadun positiivisen palautteen merkitys itsetunnolle.
Toiminnallisessa osuudessa perehdyttiin erilaisiin harjoitteisiin ja niiden toteuttamiseen sekä ryhmätoiminnan ohjaamiseen. Teoriaosuudessa keskeisinä käsitteinä ovat koulun sosiaalityö, ryhmätoiminta, nuoruus, sosiaaliset taidot sekä itsetunto. Teoriatiedon pohjalta toteutettiin ryhmätoimintaa sekä myöhemmin arvioitiin sen onnistumista.
Ryhmätoiminnan tavoitteena oli itsetunnon ja sosiaalisten suhteiden vahvistaminen sekä saada lisää rohkeutta oman mielipiteen esille tuomiseen. Palautetta kerhosta kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kerhon jäsenet kokivat saaneensa uusia ystäviä sekä tutustuneensa paremmin vanhoihin ystäviin kerhon aikana. Rohkeus ilmaista omia mielipiteitä sekä itsetuntemuksen lisääntyminen jakoivat mielipiteitä. Osa kerholaisista koki saaneensa harjoitteiden avulla lisää rohkeutta mielipiteenilmaisuun. Harjoitteiden avulla ei saatu aikaan muutosta kerholaisten itsetuntemuksessa. Tärkeimpänä palautteissa nousi esille muilta saadun positiivisen palautteen merkitys itsetunnolle.