FM-laitteen ja kaiutinjärjestelmän käytön kokemukset päivähoidon ja koulun henkilökunnan näkökulmasta
Kaapu, Laura; Ida, Tuominen (2017)
Kaapu, Laura
Ida, Tuominen
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421273
Tiivistelmä
Kuulon apuvälineet päivähoidoissa ja kouluissa ovat tärkeä osa kuulovammaisen lapsen vuorovaikutusta, kasvua ja kehitystä sekä tasavertaista osallistumista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata päivähoitopaikkojen ja koulujen henkilökunnan kokemuksia FM-laitteiden ja kaiutinjärjestelmien käytöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko edellä mainittujen apuvälineiden käytön motivaatiossa eroavaisuuksia sekä kuinka kohderyhmän henkilöt kokevat apuvälineiden hyödyt sekä haitat toimintaympäristössä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Kysely välitettiin eri sairaanhoitopiirien kuulon kuntoutusohjaajien kautta, niihin päivähoitopaikkoihin ja kouluihin, joissa henkilökunnalla on työssään käytössä FM-laite tai kaiutinjärjestelmä. Kyselyyn vastasi 42 henkilöä kahdeksasta eri sairaanhoitopiiristä. Aineiston keräämisessä ja analysoinnissa käytettiin sekä määrällisen että laadullisen menetelmän keinoja.
Tutkimuksessa ilmeni, että FM-laitetta käyttävien näkökulmasta apuvälineen avulla pystytään parantamaan kuulovammaisen lapsen oppimista, tasavertaisuutta ja osallisuutta ryhmässä. Haasteena puolestaan nähtiin tietyt arjen tilanteet, kuten liikuntatunnit tai tilanteet, jolloin laitteen lataus ei ole ollut riittävä. Kaiutinjärjestelmän hyötynä nähtiin koko ryhmän tarkkaavaisuuden ja keskittymisen paraneminen. Haasteena kaiutinjärjestelmän hyödyntämisessä ilmeni käyttömahdollisuuksien vähäisyys. Yhteisenä haasteena nähtiin mikrofonien sujuva käyttö ja kirjallisten käyttöohjeiden puute. Opinnäytetyön tulosten perusteella henkilökunnan motivaatio käyttää FM-laitetta ja kaiutinjärjestelmää oli suurimmalta osin erittäin hyvä tai vähintäänkin hyvä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Kysely välitettiin eri sairaanhoitopiirien kuulon kuntoutusohjaajien kautta, niihin päivähoitopaikkoihin ja kouluihin, joissa henkilökunnalla on työssään käytössä FM-laite tai kaiutinjärjestelmä. Kyselyyn vastasi 42 henkilöä kahdeksasta eri sairaanhoitopiiristä. Aineiston keräämisessä ja analysoinnissa käytettiin sekä määrällisen että laadullisen menetelmän keinoja.
Tutkimuksessa ilmeni, että FM-laitetta käyttävien näkökulmasta apuvälineen avulla pystytään parantamaan kuulovammaisen lapsen oppimista, tasavertaisuutta ja osallisuutta ryhmässä. Haasteena puolestaan nähtiin tietyt arjen tilanteet, kuten liikuntatunnit tai tilanteet, jolloin laitteen lataus ei ole ollut riittävä. Kaiutinjärjestelmän hyötynä nähtiin koko ryhmän tarkkaavaisuuden ja keskittymisen paraneminen. Haasteena kaiutinjärjestelmän hyödyntämisessä ilmeni käyttömahdollisuuksien vähäisyys. Yhteisenä haasteena nähtiin mikrofonien sujuva käyttö ja kirjallisten käyttöohjeiden puute. Opinnäytetyön tulosten perusteella henkilökunnan motivaatio käyttää FM-laitetta ja kaiutinjärjestelmää oli suurimmalta osin erittäin hyvä tai vähintäänkin hyvä.